A Hangman Game in the Teaching of Mathematics
Abstract
The teaching of mathematics is often approached from a solely theoretical point of view which hampers the learning process of abstract concepts. The use of mathematical games allows to ease the jump between the abstract and the concrete through a ludic and captivating approach. In this article, we explore a new mathematical game. Based on the widely known hangman game, the goal of this mathematical hangman game is to facilitate the knowledge acquisition of certain concepts such as prime number factorization, the greatest common divisor, estimation via square roots, etc. This mathematical hangman game allows for students from primary school up to high school to learn concepts connected to the structure of numbers through its exploratory approach.
Downloads
References
Canavarro, A.P., Mestre, C., Gomes, D., Santos, E., Santos, L., Brunheira, L., Vicente, M., Gouveia, M. J., Correia, P., Marques, P.M., & Espadeiro, R.G. (2021a). Aprendizagens Essenciais, 3.º Ano, Ensino Básico. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/1_ciclo/ae_mat_4.o_ano.pdf
Canavarro, A.P., Mestre, C., Gomes, D., Santos, E., Santos, L., Brunheira, L., Vicente, M., Gouveia, M. J., Correia, P., Marques, P.M., & Espadeiro, R.G. (2021b). Aprendizagens Essenciais, 5.º Ano, Ensino Básico. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/2_ciclo/ae_mat_5.o_ano.pdf
Canavarro, A.P., Mestre, C., Gomes, D., Santos, E., Santos, L., Brunheira, L., Vicente, M., Gouveia, M. J., Correia, P., Marques, P.M., & Espadeiro, R.G. (2021c). Aprendizagens Essenciais, 6.º Ano, Ensino Básico. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/2_ciclo/ae_mat_6.o_ano.pdf
Canavarro, A.P., Mestre, C., Gomes, D., Santos, E., Santos, L., Brunheira, L., Vicente, M., Gouveia, M. J., Correia, P., Marques, P.M., & Espadeiro, R.G. (2021d). Aprendizagens Essenciais, 8.º Ano, Ensino Básico. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/3_ciclo/ae_mat_8.o_ano.pdf
Carvalho e Silva, J. (Coord.), Rodrigues, A., Domingos, A., Albuquerque, C., Cruchinho, C., Martins, H., Almiro, J., Gabriel, L., Graça Martins, M. E., Santos, T., Filipe, N., Correia, P., Espadeiro, R. G., & Carreira, S. (2023a). Aprendizagens Essenciais, 12.º ano, Ensino Secundário, Matemática A. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/12_matematica_a.pdf
Carvalho e Silva, J. (Coord.), Rodrigues, A., Domingos, A., Albuquerque, C., Cruchinho, C., Martins, H., Almiro, J., Gabriel, L., Graça Martins, M. E., Santos, T., Filipe, N., Correia, P., Espadeiro, R. G., & Carreira, S. (2023b). Aprendizagens Essenciais, 11.º ano, Ensino Secundário, Matemática B. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/11_matematica_b.pdf
Carvalho e Silva, J. (Coord.), Rodrigues, A., Domingos, A., Albuquerque, C., Cruchinho, C., Martins, H., Almiro, J., Gabriel, L., Graça Martins, M. E., Santos, T., Filipe, N., Correia, P., Espadeiro, R. G., & Carreira, S. (2023c). Aprendizagens Essenciais, 11.º ano, Ensino Secundário, Matemática Aplicada às Ciências Sociais. Direção-Geral da Educação, Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/11_macs.pdf
De Freitas, S. (2018). Are games effective learning tools? A review of educational games. Journal of Educational Technology & Society, 21(2), 74-84. http://www.jstor.org/stable/26388380
Alves, D. M., Carneiro, R. dos S., & Carneiro, R. D. S. (2022). Gamificação no ensino de matemática: uma proposta para o uso de jogos digitais nas aulas como motivadores da aprendizagem. Revista Docência e Cibercultura, 6(3), 146-164. https://doi.org/10.12957/redoc.2022.65527
Ernest, P. (1986). Games. A Rationale for Their Use in the Teaching of Mathematics in School. Mathematics in School, 15(1), 2–5. http://www.jstor.org/stable/30216298

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors keep the copyright for their work, assigning the first publication rights to the journal.
The Journal Indagatio Didactica is under the CC BY 4.0 license.
Model copyright statement to be submitted when the article is accepted for publication:
Copyright Statement PT | Copyright Statement EN