O Uso da Inteligência Artificial Aplicada ao Marketing Digital: Exploração das vulnerabilidades do usuário-consumidor
(The Use of Artificial Intelligence Applied to Digital Marketing: exploitation of user-consumer vulnerabilities)
Abstract
A apropriação da inteligência artificial pelo marketing digital torna-se mais uma ferramenta de manipulação para a criação de desejos e necessidades no usuário-consumidor, contribuindo para o aumento das vendas através da exploração e potencialização das vulnerabilidades do usuário-consumidor. Esta persona torna-se assim parte fragilizada desta relação comercial diante do poder desmedido dos sistemas cognitivos e chatboots. O presente artigo tem por objetivo apresentar ocorrências do uso da inteligência artificial aplicada ao marketing digital na exploração das vulnerabilidades do usuário-consumidor. Por meio de abordagem descritiva e revisão da literatura, examina o universo da publicidade na web, tendo por amostra as operadoras de telefonia celular e por sujeitos os usuários-consumidores, aplicando metodologia teórica-qualitativa.
(The appropriation of artificial intelligence by digital marketing becomes yet another manipulation tool for the creation of desires and needs in the user-consumer, contributing to increase sales through the exploitation and enhancement of user-consumer vulnerabilities. This persona thus becomes a fragile part of this business relationship in the face of the immense power of cognitive systems and chatbots. This article aims to present occurrences of the use of artificial intelligence applied to digital marketing in the exploitation of user-consumer vulnerabilities. Through a descriptive approach and literature review, it examines the universe of advertising on the web, using cellphone operators as a sample and users-consumers as subjects, applying theoretical-qualitative methodology.)
Downloads
References
Almeida,T.F.S.de,Silva,H.A.da&Novôa,N.F.(2019).MarketingDigital:novaspossibilidadesdeaçõesestratégicasemagênciasespecializadas.Disponívelem:<https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos17/28525322.pdf>.Acessoem:28dez.2019.
Araújo,R.F.(2016).Estudosmétricosdainformaçãonaweb:atores,açõesedispositivosinformacionais.Maceió:EDUFAL.
Bradshaw,J.(1997).Anintroductiontosoftwareagents.In:SoftwareAgents,AAAIPress.
Bohle,S.(2018).“Plutchik”:artificialintelligencechatbotforsearchingNCBIdatabases.JournaloftheMedicalLibraryAssociation:JMLA,v.106,n.4.
Burnham,T.F.(2012).Espaçosdeaprendizagem:umadiscussãoentreaprendizesnoespaçode(in)formaçãodaREDPECT.In:Burnham,T.F.ecoletivodeautores.Análisecognitivaeespaçosmultirreferenciaisdeaprendizagem:currículo,educaçãoàdistânciaegestão/difusãodoconhecimento.Salvador:EDUFBA.
Casarotto,C.(2019).Os83tiposdemarketingprincipais,explicadosecomexemplosvisuaisparavocê.RockContent(blog).Disponívelem:<https://rockcontent.com/blog/tipos-de-marketing/>.Acessoem:28dez.2019.
Cozer,M.T.daS.(2007).Interaçãocomclientesnaeconomiadigital:umestudodecasomúltiplo.JISTEM-JournalofInformationSystemsandTechnologyManagement,4(2),217-234.https://doi.org/10.1590/S1807-17752007000200006.
Ferreira,J.M.B.(2019).Mídiasdigitais,viralizaçãoereputaçãocorporativa:apercepçãodeexecutivosdeagênciasdemídiasdigitais.Dissertação(MestradoemGestãoEmpresarial)–EscolaBrasileiradeAdministraçãoPúblicaedeEmpresasdaFundaçãoGetúlioVargas,RiodeJaneiro.
Jota,A.(2017).InteligênciaArtificial,MachineLearningEDeepLearning:entendamelhor.Tecmundo.07jun.Disponívelem:<https://www.tecmundo.com.br/inteligencia-artificial/117510-inteligencia-artificial-machine-learning-deep-learning-entenda-melhor.htm>.Acessoem:08jun.2017.
Kotler,P.(2001).AdministraçãodeMarketing.SãoPaulo,Ed.PrenticeHall.
Kotler,P.,Kartajaya,H.,Setiawan,I.(2017).Marketing4.0:movingfromtraditionaltodigital.NewJersey:EdWiley.
Leite,V.J.A.;Neves,B.C.(2019).Computaçãocognitivanaperspectivadainformaçãoemsaúde.RevistaFontesDocumentais.Aracaju.v.02,n.01,p.60-66,jan./abr.Disponívelem:<https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/fontesdocumentais/article/view/421>.Acessoem:10mar.2020.
Lira,T.O.de.(2011).AInteligênciaArtificialnocontextodasCiênciasCognitivas.DissertaçãodeMestrado.MestradoemTecnologiasdaInteligênciaeDesignDigital.SãoPaulo:PUC-SP.
Madeira,A.C.M.(2017).Inteligênciaartificialeconsciência:embuscadaautoconsciência.12ºSimpósioInternacionalSobreConsciênciae3ºSimpósioInternacionalSobreAutoconhecimento.Salvador.
Martino,L.M.(2015).Teoriadasmídiasdigitais:linguagens,ambienteseredes.Petrópolis,Vozes.
Medeiros,H.(2020).InteligênciaartificialeRCSnoradardasoperadoras.In:MobileTime.Disponívelem:<https://www.mobiletime.com.br/noticias/10/08/2018/rcs-bots-de-texto-e-voz-o-que-esta-no-radar-das-operadoras/>.Acessoem:16jan.2020.
Meio&Mensagem.(2020).Inteligênciaartificial,odesafiodomarketing.Disponívelem:<https://www.meioemensagem.com.br/home/marketing/2015/08/06/como-a-inteligencia-artificial-impacta-o-mundo-das-marcas.html>.Acessoem16jan.2020.
Miklosik,A.&Evans,N.(2020).ImpactofBigDataandMachineLearningonDigitalTransformationinMarketing:ALiteratureReview.IEEEACCESS,V.8,DOI:10.1109/ACCESS.2020.2998754
Mueller,J.P.&Massaron,L.(2018):ArtificialIntelligence.NewJersey,JohnWiley&Sons,Inc.
Nakabayashi,L.A.(2009).AcontribuiçãodaInteligênciaArtificial(IA)naFilosofiadaMente.DissertaçãodeMestrado.MestradoemTecnologiasdaInteligênciaeDesignDigital.SãoPaulo:PUC-SP.
Neves,B.C.(2017).Tecnologiaemediação:umaabordagemcognitivadainclusãodigital.Curitiba:Ed.CRV,2017.
Neves,B.C.(2018).Aproximaçãoconceitualepossibilidadesdomarketingdigital:obibliotecárioestrategistaemmídiassociais.PesquisaBrasileiraemCiênciadaInformaçãoeBiblioteconomia,v.13,n.1,2018.DOI:10.22478/ufpb.1981-0695.2018v13n1.39354.Acessoem:17mar.2020.
NotíciaemFocoMT.(2020).Empresasdetelefoniainvestemem-plataformasdeinteligênciaartificial.Disponívelem:<https://noticiaemfocomt.com.br/empresas-de-telefonia-investem-em-plataformas-de-inteligencia-artificial/>.Acessoem:16jan.2020.
O’Brien,J.A.;Marakas,G.M.(2013).AdministraçãodeSistemasdeInformação.15ªed.PortoAlegre:AMGH.
Peçanha,V.(2019).OqueéMarketingDigital?Entendaoconceito,comofazerecomecesuaestratégiadeMarketingOnline.Publicadoem25.10,atualizadoem21.01.2020.In:BlogRockcontent.Disponívelem:<https://rockcontent.com/blog/marketing-digital/>.Acessoem:28dez.2019.
Pereira,C.deB.,Toledo,G.L.,&Toledo,L.A.(2009).Consideraçõessobreoconceitodemarketingteoriaepráticagerencial.Organizações&Sociedade,16(50),519-543.https://doi.org/10.1590/S1984-92302009000300007.
Perotto,F.S.(2004).InteligênciaArtificialConstrutivista:umanovaperspectivateóricaparaumanovaarquiteturadeagentecomputacionalinteligente.DissertaçãodeMestrado.PortoAlegre-RS:ProgramadePós-GraduaçãoemComputação.
Pulizzi,J.(2016).Marketingdeconteúdoépico.SãoPaulo,DVS.
Rodrigues,J.(2019).OqueéMarketingDigital?In:BlogdaEscoladoMarketingDigital.Disponívelem:<https://blog.escoladomarketingdigital.com.br/o-que-e-marketing-digital/>.Acessoem:28dez.
Rogers,D.L.(2018).Transformaçãodigital:repensandooseunegócioparaeradigital.SãoPaulo:AutênticaBusiness.
Rossi,A.T.(2003).Marketingsemcomplicações.SãoPaulo:Ed.SENAC.
Russell,S.;Norvig,P.(2013).InteligênciaArtificial.TraduçãodeReginaCéliaSimile.3ªEd.RiodeJaneiro:Elsevier.
Souza,C.(2019).Marketingdigital:aevoluçãodoMarketing.17.09.In:administradores.com.Disponívelem:<https://administradores.com.br/artigos/marketing-digital-a-evolucao-do-marketing>.Acessoem:28dez.2019.
Vortigo.(2017).5aplicaçõesdeinteligênciaartificialnasempresas.Disponívelem:<http://blog.vortigo.com.br/5-aplicacoes-de-inteligencia-artificial-nas-empresas/?utm_campaign=website&utm_source=sendgrid.com&utm_medium=email>.Acessoem07fev.2107.
Zenvia.(2020).OqueéumChatbot?entendadeumavezportodas!17.04.Disponívelem:<https://www.zenvia.com/blog/o-que-e-um-chatbot-entenda-de-uma-vez-por-todas>.Acessoem:04jan.2020.
Weiss,M.C.(2019).Sociedadesensoriada:asociedadedatransformaçãodigital.EstudosAvançados,33(95),203-214.https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3395.0013
Copyright (c) 2020 Afonso Celso Magalhães Madeira, Barbara Coelho Neves, Daniel de Jesus B. C. Branco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in the JDMI agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-ND 4.0. This licensing allows others to share the work with no changes and acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal, but not for commercial use.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Copyrights to illustrations published in the journal remain with their current copyright holders.
It is the author's responsibility to obtain permission to quote from copyright sources.
Any fees required to obtain illustrations or to secure copyright permissions are the responsibility of authors.
Additional Information
All correspondence concerning contributions, books and other review material should be sent to: deca-jdmi@ua.pt