A Metáfora da Esfera Sonora desde a Perspectiva WYDIWYHE

(The Sound Sphere Metaphor from a WYDIWYHE Perspective)

  • Willian Ramon Barbosa Bessa Núcleo Amazônico de Pesquisa Musical, Universidade Federal do Acre / Instituto Federal do Acre
  • Damián Keller Núcleo Amazônico de Pesquisa Musical, Universidade Federal do Acre / Instituto Federal do Acre
  • Jéssica Brendah Freitas Da Silva Núcleo Amazônico de Pesquisa Musical, Universidade Federal do Acre / Instituto Federal do Acre
  • David Ferreira Da Costa Núcleo Amazônico de Pesquisa Musical, Universidade Federal do Acre / Instituto Federal do Acre
Keywords: WYDIWYHE, ubiquitous music, timbre interaction, sound sphere metaphor, ecologically grounded creative practice

Abstract

A perspectiva de design de interação WYDIWYHE - /uidiuirri/ what you do is what you hear (o que você faz é o que você ouve) - surge a partir dos desenvolvimentos impulsionados pelas práticas criativas em música ubíqua. Relatamos os resultados obtidos em dois estudos utilizando a Metáfora da Esfera Sonora em atividades criativas e descrevemos as múltiplas iterações do processo de implementação como forma de exemplificar o enfoque teórico-metodológico WYDIWYHE. A estratégia de design adotada no SoundSphere consiste em manter o alinhamento entre a ação do participante, a visualização da ação e a disponibilização dos recursos para ações subsequentes. Nesse sentido, o enfoque não só visa a relação entre a ação e o resultado sonoro, ele também envolve a visualização da ação realizada. Os resultados indicam estratégias que podem ser aplicadas no processo de design: 1. A proporcionalidade espaço-tempo; 2. As temporalidades flexíveis; 3. O isomorfismo; 4. A manipulação direta; 5. A abstração semântica; e 6. As propriedades relacionais. Discutimos as implicações desta proposta para o campo da música ubíqua e apontamos alguns interrogantes abertos pelos aspectos destacados na análise de resultados.

(WYDIWYHE - / uidiuirri / (what you do is what you hear) - is an interaction design perspective that arises from ecologically grounded ubiquitous music creative practices. We report the results of two studies using the Sound Sphere Metaphor and describe the multiple iterations of the implementation process, as a way to exemplify the WYDIWYHE theoretical-methodological approach. In SoundSphere, our design strategy consists in maintaining the alignment between the participant action, the visualization of her action, and the resource availability for future actions. In this sense, we do not focus just on the relationship between the action and the sonic result, we also target the visualization of the action performed. The results indicate viable strategies for the design process, including: 1. Space-time proportionality; 2. Flexible temporalities; 3. Isomorphism; 4. Direct manipulation; 5. Semantic abstractions; and 6. Usage of relational properties. We discuss the implications of this proposal for the field of ubiquitous music and point to open questions highlighted by the experimental results.)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorf, J. (2013). Web Speech API [Technical Report]. Stockholm, Sweden: KTH Royal Institute of Technology.

Aliel, L., Keller, D. & Alvim, V. (2019). A Soundtrack for Atravessamentos: Expanding ecologically grounded methods for ubiquitous music collaborations. In Proceedings of the Workshop on Ubiquitous Music (UbiMus 2019)(pp. 652-662). Marseille, France: Ubiquitous Music Group and CMMR. (ISBN: 979-10-97-498-01-6.)

Aliel, L., Keller, D. & Costa, R. (2015). Comprovisation: An approach from aesthetic heuristics in ecocomposition (Comprovisação: Abordagens desde a heurística estética em ecocomposição). In Proceedings of the Brazilian Symposium on Computer Music (SBCM 2015)(pp. 169-180). Campinas, SP: SBC. (ISBN: 2175-6759.)

Bessa, W. R. B., Keller, D., Farias, F. M., Ferreira, E., Pinheiro da Silva, F. & Pereira, V. S. (2015). SoundSphere v. 1.0: Documentação e análise dos primeiros testes. In F. Z. Oliveira, D. Keller, J. T. de Souza Mendes da Silva & G. F. Benetti (eds.), Anais do Simpósio Internacional de Música na Amazônia (SIMA2015). Porto Velho, RO: UNIR.

Bhagwati, S. (2013). Towards interactive onscreen notations for comprovisation in large ensembles. In Sound & Score: Essays on Sound, Score and Notation(pp. 143-177). Brussels: Leuven University Press.

Farbood, M. M., Pasztor, E. & Jennings, K. (2004). Hyperscore: A graphical sketchpad for novice composers. IEEE Computer Graphics and Applications24(1), 50-54. (Doi: 10.1109/MCG.2004.1255809.)

Farias, F. M., Keller, D., Lazzarini, V. & Lima, M. H. (2015). Bringing aesthetic interaction into creativity-centered design: The second generation of mixDroid prototypes. Journal of Cases on Information Technology(17), 53-72. (Doi: 10.4018/JCIT.2015100104.)

Freitas, B., Keller, D., Bessa,W. R. B. & Ferreira da Costa, D. (2020). Interação timbrística em música ubíqua: A ecologia de metáforas da esfera sonora. Journal of Digital Media & Interaction.

Freitas, B., Martins, A. J., Bessa, W. R. B. & Keller, D. (2018). Causas da fixação criativa: Viés cognitivo ou recurso tecnológico? Um estudo utilizando o ambiente musical ubíqua SoundSphere. In Anais do Seminário de Iniciação Científica do Acre (IC 2018). Rio Branco, AC: UFAC.

Guedes, G. T. A. (2011). UML 2: Uma abordagem prática. São Paulo: Novatec.

Keller, D. (2000). Compositional processes from an ecological perspective. Leonardo Music Journal10, 55-60. (Doi: 10.1162/096112100570459.)

Keller, D., Capasso, A. & Tinajero, P. (2019). Knowledge transfer in ecologically grounded approaches to ubimus: InMesh 1.0. Journal of New Music Research48(4), 397-411. (Doi: 10.1080/09298215.2019.1642361.)

Keller, D. & Lazzarini, V. (2017). Ecologically grounded creative practices in ubiquitous music. Organised Sound22(1), 61-72. (Doi: 10.1017/S1355771816000340.)

Keller, D. & Lazzarini, V. (2017). Theoretical approaches to musical creativity: The ubimus perspective. Musica Theorica2(1), 1-53.

Keller, D., Lazzarini, V. & Pimenta, M. S. (2014a). Ubiquitous Music, Vol. XXVIII. Berlin and Heidelberg: Springer International Publishing. (ISBN: 978-3-319-11152-0.)

Keller, D. & Lima, M. H. (2016). Supporting everyday creativity in ubiquitous music making. In P. Kostagiolas, K. Martzoukou & C. Lavranos (eds.), Trends in Music Information Seeking, Behavior, and Retrieval for Creativity(pp. 78-99). Vancouver, BC: IGI Global Press.

Keller, D., Otero, N., Lazzarini, V., Pimenta, M. S., Lima, M. H., Johann, M. & Costalonga, L. (2014b). Relational properties in interaction aesthetics: The ubiquitous music turn. In K. Ng, J. P. Bowen & S. McDaid (eds.), Proceedings of the Electronic Visualisation and the Arts Conference (EVA 2014). London: BCS, Computer Arts Society Specialist Group.

Keller, D., Otero, N., Lazzarini, V., Pimenta, M. S., Lima, M. H., Johann, M. & Costalonga, L. L. (2015). Interaction aesthetics and ubiquitous music. In N. Zagalo & P. Blanco (eds.), Creativity in the Digital Age(pp. 91-105). London: Springer. (ISBN: 978-1-4471-6680-1.)

Keller, D., Pinheiro da Silva, F., Ferreira, E., Lazzarini, V. & Pimenta,M. S. (2013). Opportunistic design of ubiquitous music systems: The impact of anchoring on creativity (Design oportunista de sistemas musicais ubíquos: O impacto do fator de ancoragem no suporte à criatividade). In E. Ferneda, G. Cabral & D. Keller (eds.), Proceedings of the XIV Brazilian Symposium on Computer Music (SBCM 2013). Brasília, DF: SBC.

Keller, D., Pinheiro da Silva, F., Giorni, B., Pimenta, M. S. & Queiroz, M. (2011). Spatial tagging: an exploratory study (Marcação espacial: estudo exploratório). In L. Costalonga, M. S. Pimenta, M. Queiroz, J. Manzolli, M. Gimenes, D. Keller & R. R. Faria (eds.), Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Computer Music (SBCM 2011). Vitória, ES: SBC.

Lindstrom, S. (2017). Refatoração de CSS. São Paulo: Novatec.

Lutoslawski, W. (1960-1961). Jeux Vénitiens [Orchestral score]. Warsaw, Poland: PWM Orchestral score.

Mazzoni, D. & Dannenberg, R. (2000). Audacity [Audio Editor]. Carnegie Mellon University http://audacity.sourceforge.net/about/credits.

Pereira, V. S., Silva, S. L., Bessa, W. R. B., Alcântara-Silva, T. R. & Keller, D. (2018). SoundSphere: Participatory design as a strategy to develop sustainable technologies in ubiquitous music (SoundSphere: O design participativo como estratégia para o desenvolvimento de tecnologias sustentáveis em música ubíqua). Sonic Ideas10(19), 7-44.

Pinheiro da Silva, F., Keller, D., Ferreira, E., Pimenta, M. S. & Lazzarini, V. (2013). Everyday musical creativity: Exploratory study of ubiquitous musical activities (Criatividade musical cotidiana: Estudo exploratório de atividades musicais ubíquas). Música Hodie13, 64-79.

Sorba, C. (2006). To Please the Public: Composers and Audiences in Nineteenth-Century Italy. The Journal of Interdisciplinary History36(4), 595-614.

Stolfi,A. S., Milo, A. & Barthet, M. (2019). Playsound.space: Improvising in the browser with semantic sound objects. Journal of New Music Research48(4), 366-384. (Doi: 10.1080/09298215.2019.1649433.)

Turchet, L., Fischione, C., Essl, G., Keller, D. & Barthet,M. (2018). Internet of Musical Things: Vision and Challenges. IEEE Access6, 61994-62017. (Doi: 10.1109/ACCESS.2018.2872625.)

Vieira da Silva, L., Barros, A. E. B. & Keller, D. (2017). A utilização das tecnologias da informação e comunicação no ensino de música: Estudo nas escolas do município de Rio Branco, Acre. In Anais do Simpósio Internacional de Música na Amazônia (SIMA 2017). Macapá, AP: Universidade Estadual do Amapá.

Published
2020-05-12