Interação Timbrística em Música Ubíqua: A Ecologia de Metáforas da Esfera Sonora
(Timbre Interaction in Ubiquitous Music: The Sound Sphere Ecology of Metaphors)
Abstract
Discutimos abordagens recentes de suporte assíncrono para atividades musicais online para vários perfis de participantes, incluindo os iniciantes. O timbre é um tópico emergente da pesquisa em música ubíqua que apresenta desafios conceituais e metodológicos para a interação musical orientada a leigos. Por um lado, o timbre envolve processos perceptuais complexos que não estão contemplados nas estratégias de mapeamentos diretos ou arbitrários de parâmetros sonoros. Por outro lado, o uso de termos abstratos também pode impossibilitar o acesso aos interessados que não dominam o arcabouço conceitual musical. Desenvolvemos uma abordagem em dois níveis desde um enfoque ecológico para a ação criativa para viabilizar o suporte para interação timbrística por parte de usuários causais. Realizamos um estudo exploratório dentro do contexto das atividades curriculares de um curso introdutório em tecnologia musical. Discutimos os resultados e as implicações do uso da ecologia de metáforas vinculadas ao conceito da Esfera Sonora para o desenvolvimento do suporte à criatividade musical cotidiana.
(Timbre is among the topics of ubiquitous music research featuring some of the most difficult conceptual and methodological challenges, especially when targeting lay-oriented interaction. Timbre parametrization cannot be handled by simplistic or arbitrary mapping strategies. Also, semantic abstractions may not be amenable to untrained stakeholders. To deal with casual usage of complex parametric configurations, we developed a two-tier approach to an ecology of metaphors for creative action. An exploratory study of usage of the Sound Sphere Metaphor - by undergraduate music students with no previous training on audio tools - yielded successful creative outcomes but also pointed to room for improvement in the experimental procedures.)
Downloads
References
Assayag, G. (1998). Computer assisted composition today. In Proceedings of the Symposium on Music and Computers. Corfu: Ircam.
Abreu, L. (2017). Typescript: O Javascriptmoderno para criação de aplicações. São Paulo, SP: FCA.
Adorf, J. (2013). Web Speech API[Technical report]. Stockholm: KTH Royal Institute of Technology.
Bessa, W. R. B., Keller, D., Farias, F. M., Ferreira, E., Pinheiro da Silva, F. & Pereira, V. S. (2015). SoundSphere v.1.0: Documentação e análise dos primeiros testes. In F. Z. Oliveira, D. Keller, J. T. de Souza Mendes da Silva & G. F. Benetti (eds.), Anais do Simpósio Internacional de Música na Amazônia (SIMA 2015). Porto Velho, RO: UNIR.
Bessa, W. R. B., Keller, D., Freitas, B. & da Costa, D. F. (2020). A metáfora da esfera sonora desde a perspectiva WYDIWYHE. Journal of Digital Media & Interaction. Aveiro, Portugal: Universidade do Aveiro.
Bown, O., Eldridge, A. & McCormack, J. (2009). Understanding interaction in contemporary digital music: From instruments to behavioural objects. Organised Sound14, 188-196. (Doi: 10.1017/S1355771809000296.)
Brown, A., Keller, D. & Lima, M. H. (2018). How ubiquitous technologies support ubiquitous music. In B. Bartleet & L. Higgins (eds.), The Oxford Handbook of Community Music. Oxford: Oxford University Press. (ISBN: 9780190219505.)
Cartwright, M. & Pardo, B. (2013). Social-eq: Crowdsourcing an equalization descriptor map. In Proceedings of the International Society for Music Information Retrieval (ISMIR 2013). http://music.cs.northwestern.edu/publications/cartwright-pardo-ismir13.pdf.
Coelho de Souza, R. (2019). Categorias de análise musical e modelagem física como análise do timbre. Musica Theorica4, 62-97.
Farias, F. M., Keller, D., Lazzarini, V. & Lima, M. H. (2015). Bringing aesthetic interaction into creativity-centered design: The second generation of mixDroid prototypes. Journal of Cases on Information Technology17, 53-72. (Doi: 10.4018/JCIT.2015100104.)
Freitas, B., Martins, A. J., Bessa, W. R. B., Keller, D. (2018). Causas da fixação criativa: viés cognitivo ou recurso tecnológico? Um estudo utilizando o ambiente musical ubíquo SoundSphere. In Anais do XXVII Seminário de Iniciação Científica da UFAC. Rio Branco, AC: UFAC.
Harrison, S., Tatar, D. & Sengers, P. (2007). The three paradigms of HCI. In Proceedings of the ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2007)(pp. 1-18).
Keller, D., Barreiro, D. L., Queiroz, M. & Pimenta, M. S. (2010). Anchoring in ubiquitous musical activities. In Proceedings of the International Computer Music Conference(pp. 319-326). Ann Arbor, MI: MPublishing.
Keller, D., Ferreira da Silva, E., Pinheiro da Silva, F., Lima, M. H., Pimenta, M. S. & Lazzarini, V. (2013). Criatividade musical cotidiana: Um estudo exploratório com sons vocais percussivos. In Anais do Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música -ANPPOM. Natal, RN: ANPPOM.
Keller, D. & Lazzarini, V. (2015). Special Issue on Creativity-Centered Design and the Digital Arts. Journal of Cases in Information Technology17, i-v.
Keller, D., Lazzarini, V. & Pimenta, M. S. (eds.) (2014a). Ubiquitous Music. Heidelberg and Berlin: Springer.
Keller, D. & Lima, M. H. (2016). Supporting everyday creativity in ubiquitous music making. In P. Kostagiolas, K. Martzoukou & C. Lavranos (eds.), Trends in Music Information Seeking, Behavior, and Retrieval for Creativity. Vancouver, BC: IGI Global Press.
Keller, D., Miletto, E. M. & Otero, N. (2015a). Creative surrogates: Supporting decision-making in ubiquitous musical activities. In Proceedings of the 3rd International Conference on Computation, Communication, Aesthetics and X (xCoAx 2015). Glasgow, Scotland: xCoAx.
Keller, D., Otero, N., Lazzarini, V., Pimenta, M., Lima, M. H., Johann, M. & Costalonga, L. (2015b). Interaction aesthetics and ubiquitous music. In N. Zagalo & P. Branco (eds.), Creativity in the Digital Age(pp. 91-105). London: Springer. (ISBN: 978-1-4471-6680-1.)
Keller, D., Otero, N., Pimenta, M. S., Lima, M. H., Johann, M., Costalonga, L. & Lazzarini, V. (2014b). Relational properties in interaction aesthetics: The ubiquitous musicturn. In Proceedings of the Electronic Visualisation and the Arts Conference (EVA-London 2014). London: Computer Arts Society Specialist Group.
Keller, D., Pimenta, M. S. & Lazzarini, V. (2013c). Os ingredientes da criatividade em música ubíqua (Los ingredientes de la creatividad en música ubicua). In D. Keller, D. Quaranta & R. Sigal (eds.), Sonic Ideas, Vol. Criatividade Musical / Creatividad Musical. México, DF: CMMAS.
Keller, D., Pinheiro da Silva, F., Ferreira E., Barros, A. E. B., Lazzarini, V. & Pimenta, M. S. (2013). Design centrado em criatividade para música ubíqua: Marcação espacial. In D. Keller & M. A. Scarpellini (eds.), Anais do II Simpósio Internacional de Música na Amazônia (SIMA 2013). Rio Branco, AC: Editora da UFAC.
Keller, D., Pinheiro da Silva, F., Ferreira, E., Lazzarini, V. & Pimenta, M. S. (2013d). Design oportunista de sistemas musicais ubíquos: O impacto do fator de ancoragem no suporte à criatividade. In E. Ferneda, G. Cabral & D. Keller (eds.), Proceedings of the XIV Brazilian Symposium on Computer Music (SBCM 2013). Brasília, DF: SBC.
Keller, D., Pinheiro da Silva, F., Giorni, B., Pimenta, M. S. & Queiroz, M. (2011). Marcação espacial: estudo exploratório. In L. Costalonga, M. S. Pimenta, M. Queiroz, J. Manzolli, M. Gimenes, D. Keller & R. R. Farias (eds.), Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Computer Music (SBCM 2011). Vitória, ES: SBC.
Keller, D., Timoney, J., Constalonga, L., Capasso, A., Tinajero, P., Lazzarini, V., Pimenta, M. S., Lima, M. H. & Johann, M. (2014c). Ecologically grounded multimodal design: The Palafito 1.0 study. In Proceedings of the International Computer Music Conference (ICMC 2014). Athens: ICMA.
Milgram, S. & Jodelet, D. (1976). Psychological maps of Paris. In W. I. H. Proshansky & L. Rivlin (eds.), Environmental Psychology: People and their Physical Settings(pp. 104-124). New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Neutron (2018). Neutron track assistant[Editor de áudio]. https://www.izotope.com/en/products/mix/neutron/features-and-comparison/track-assistant.html
Pereira, V. S., Silva, S. L., Bessa, W. R. B., Alcântara-Silva, T. R. & Keller, D. (2017). SoundSphere: O design participativo como estratégia para o desenvolvimento de tecnologias sustentáveis em música ubíqua. Sonic Ideas13. http://sonicideas.org/mag.php?vol=10&num=19&secc=memoriasdeproyectos.
Pimenta, M. S., Keller, D., Flores, L. V., Lima, M. H. & Lazzarini, V. (2014). Methods in creativity-centred design for ubiquitous musical activities. In D. Keller, V. Lazzarini & M. S. Pimenta (eds.), Ubiquitous Music(pp. 25-48). Berlin and Heidelberg: Springer International Publishing. (ISBN: 978-3-319-11152-0.)
Pimenta, M. S., Miletto, E. M., Keller, D. & Flores, L. V. (2012). Technological support for online communities focusing on music creation: Adopting collaboration, flexibility and multiculturality from Brazilian creativity styles. In N. A. Azab (ed.), Cases on Web 2.0 in Developing Countries: Studies on Implementation, Application and Use. Vancouver, BC: IGI Global Press. (ISBN: 1466625155.)
Pinheiro da Silva, F., Keller, D., Ferreira, E., Pimenta, M. S. & Lazzarini, V. (2013). Criatividade musical cotidiana: Estudo exploratório de atividades musicais ubíquas. Música Hodie13, 64-79.
Radanovitsck, E. A. A., Keller, D., Flores, L. V., Pimenta, M. S. & Queiroz, M. (2011). mixDroid: Marcação Temporal para Atividades Criativas. In L. Costalonga, M. S. Pimenta, M. Queiroz, M. Gimenes, D. Keller & R. A. R. Faria (Eds.), Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Computer Music. Vitória, ES: Brazilian Society of Computer Science (SBC).
Seetharaman, P. & Pardo, B. (2016). Audealize: Crowdsourced Audio Production Tools. Journal of the Audio Engineering Society64(9), 683-695. https://interactiveaudiolab.github.io/audealize_api/Shneiderman, B. (2007). Creativity support tools: Accelerating discovery and innovation. Communications of the ACM50(12), 20-32. (Doi: 10.1145/1323688.1323689.)
Silva, S. L., Keller, D., Pereira, V. S. & Bessa, W. R. B. (2016). Estratégias de aferição da criatividade com público infantil: Utilizando ícones faciais em atividades com a metáfora de marcação temporal. In Proceedings of the Amazon International Symposium on Music (Anais do Simpósio Internacional de Música na Amazônia)(SIMA 2016). Belém, PA: EMUFPA.
Smus, B. (2013). Web Audio API: Advanced Sound for Games and Interactive Apps. Sebastopol, CA: O ́Reilly Media.
Stables, R., Enderby, S., Man, B. D., Fazekas, G. & Reiss, J. D. (2014). SAFE: A system for the extraction and retrieval of semantic audio descriptors. In Proceedings of the15th International Society for Music Information Retrieval Conference (ISMIR 2014). Taipei, Taiwan: ISMIR.
Tatlas, N. A., Floros, A., Hatziantoniou, P. & Mourjopoulos, J. N. (2003). Towards the all-digital audio/acoustic chain: Challenges and solutions. In Proceedings of the Audio Engineering Society Conference. 23rd International Conference: Signal Processing in Audio Recording and Reproduction. http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12318
Trueman, D.(2007). Why a laptop orchestra?. Organised Sound12 (2), 171-179. (Doi: 10.1017/S135577180700180X.)
UJAM (2018). UJAM Studio[Editor de áudio]. https://www.ujam-studio.com/
Wessel, D. & Wright, M. (2002). Problems and prospects for intimate musical control of computers. Computer Music Journal26 (3), 11-22. (Doi: 10.1162/014892602320582945.)
Copyright (c) 2020 Jéssica Brendah Freitas Da Silva, Damián Keller, Willian Ramon Barbosa Bessa, David Ferreira da Costa, Flávio Miranda de Farias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in the JDMI agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-ND 4.0. This licensing allows others to share the work with no changes and acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal, but not for commercial use.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Copyrights to illustrations published in the journal remain with their current copyright holders.
It is the author's responsibility to obtain permission to quote from copyright sources.
Any fees required to obtain illustrations or to secure copyright permissions are the responsibility of authors.
Additional Information
All correspondence concerning contributions, books and other review material should be sent to: deca-jdmi@ua.pt