Interatividade e literacias emergentes em contextos de inclusão digital: um estudo netnográfico no programa AcessaSP

(Interactivity and emerging literacies in digital inclusion contexts: a netnographic study in the AcessaSP Program)

  • Rodrigo Eduardo Botelho-Francisco Universidade Federal do Paraná - UFPR https://orcid.org/0000-0002-4772-9398
  • Brasilina Passarelli Universidade de São Paulo - USP
  • Óscar Mealha Universidade de Aveiro - UA
Keywords: Digital Inclusion, Internet, Media and Information Literacy, Interactivity, Netnography

Abstract

This paper presents a survey made in one of the largest programs of Brazilian digital inclusion, AcessaSP, responsible for the provision of spaces for access and to interact with information and communication technologies in every city of the State of São Paulo. Netnographic qualitative research is reported with actors in a network of telecentres and infocenters. The text is organized in order to discuss the digital inclusion from the perspective of interactivity and emergent literacies, affiliate concept of this work, we consider important for the understanding of skills, abilities and skills in appropriating the digital ecosystem. Completion of some topics considered vectors of digital inclusion for its apparent ability to conduct important experiments in the development of literacies of an autonomous process, can be inferred from including social networking, games, mobile, interpersonal communication, production multimedia and work and entrepreneurship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Eduardo Botelho-Francisco, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação e Especialista em Desenvolvimento de Software para Web e em Gestão Pública. Professor Adjunto do Departamento de Ciência e Gestão da Informação e dos programas de pós-graduação em Gestão da Informação e em Comunicação da UFPR.

References

Bardin, L. (2006). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Botelho-Francisco, R. E. (2014). Interatividade e literacias emergentes em contextos de inclusão digital: um estudo netnográfico no programa AcessaSP. Tese de Doutorado, Escola de Comunicaçõese Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo. doi:10.11606/T.27.2014.tde-20052014-152952. Recuperado em 2019-11-18, de www.teses.usp.br

Comitê Gestor da Internet no Brasil –CGI.br. (2013). TIC Domicílios e Empresas 2012: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: http://www.cetic.br/publicacoes/2012/tic-domicilios-2012.pdf. Acesso em: 20 Fev. 2019.

Lipovetsky, G. (1983). A Era do Vazio -Ensaios sobre o individualismo contemporâneo (2013th ed.). Lisboa, Portugal: Grupo Almedina.

Gray, D. E. (2004). Doing Research in the Real World. London: SAGE Publications.

Grizzle, A.; Wilson, C. (Ed.). (2011). Media and Information Literacy: Curriculum for Teachers. Paris: Unesco. Disponível em http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/media-and-information-literacy-curriculum-for-teachers/. Acesso em: 20 Fev. 2019.

Kozinets, R. V. (2002). The Field Behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, 39, 61-72. Disponível em: http://www.nyu.edu/classes/bkg/methods/netnography.pdf. Acesso em: 20 Fev. 2019.

Latour, B. (2005). Reassemblingthe social: An introduction to actor-network theory. Oxford: Oxford University Press,.

Matus, C. (1996). Adeus, senhor presidente: governantes governados. São Paulo: FUNDAP

Mcmillan, S. (2002). Exploring models of interactivity from multiple research traditions: users, documents and systems. In: LIEVROUW, L. A.; LIVINGSTONE, S. (Ed). Handbook of new media: social shaping and consequences of ICTS. Student ed. London: Sage.

Passarelli, B. et al. (2014). Identidade conceitual e cruzamentos disciplinares. In: Passarelli, B.; Malheiro, A.; Ramos, F. (Org.). Infocomunicação digital: paradigmas e aplicações. São Paulo: Senac São Paulo.

Primo, A. (2007). Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina.

Tourine, A. (1998). Igualdade e diversidade: o sujeito democrático. São Paulo: EDUSC.

UNESCO. (1998). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Brasília: Unesco. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf. Acesso em: 20 Fev. 2019.

Published
2019-12-29