Territórios Midiáticos Para Sambar Durante a Quarentena
(Media territories to sambaduring quarantine)
Abstract
O isolamento social como contenção ao avanço do coronavírus trouxe um novo momento para o cotidiano de cidades. Entre inúmeras alterações, há de se destacar as ligadas às apresentações culturais. Se antes as rodas de samba do Rio de Janeiro, patrimônio cultural do Brasil, podiam ser visto com facilidade em qualquer esquina, durante a pandemia, elas precisaram se adequar ao novo momento para continuar sendo realizadas. O objetivo deste artigo é analisar brechas encontradas por sambistas neste contexto, através do uso de ferramentas tecnológicas: a transmissão de lives em redes sociais para propagar o gênero ao público. Para tal, serão analisados alguns dos territórios midiáticos percorridos por cantores, compositores e entusiastas.
(Social isolation as a consequence of the advancement of the coronavirus has brought a new moment to the everyday lifeof cities. Among numerous changes, it is worth highlighting those related to cultural presentations. If before the samba circles of Rio de Janeiro, Brazil's cultural heritage, could be easily seen on any corner, during the pandemic, they had to adapt to the new moment to continue being carried out. The purpose of this article is to analyze gaps found by samba dancers in this context, through the use of technological tools: the transmission of online presentations to spread the genre to the public. To this end, some of the media territories covered by singers, composers and enthusiasts will be analyzed.)
Downloads
References
Aurigi, A. Andamp; De Cindio, F. (2008). Augmented Urban Spaces: articulating the physical andelectronic city. Hampshire e Burlington: Ashgate.Coutinho, E. G. (2011).Velhas histórias, memórias futuras: o sentido da tradição em Paulinho da Viola -2. ed. -Rio de Janeiro: Editora UFRJ
Cabral, Sergio. (1974). As escolas de samba, o que, quem, como, onde e por quê. Rio de Janeiro: Fontana
Fragoso, S.,Recuero, R.& Amaral, A. (2011). Métodosde pesquisa para Internet. PortoAlegre: Sulina
Halavais, A.(2006).Prefácio.In: Métodos de pesquisa para Internet. Porto Alegre: Sulina, 2011
Hall, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade/ tradução Tomaz Tadeu da Silva, GuaciraLopes Louro-11. Ed.-Rio de Janeiro: DP&A.
Herschmann, M. (2010). Indústria da Música em Transição. São Paulo: Estação das Letras e das Cores
Hine, C. “Estratégias para etnografia da internet em estudos de mídia”. In: CAMPANELLA, Bruno; BARROS, Carla. Etnografia e consumo midiático: novas tendências e desafios metodológicos. Rio de Janeiro: E-papers, 2016.
Júnior, G; Lopes, M. J. A Cibercultura e o Surgimento de Novas Formas deSociabilidade. Nuevos mapas culturales: Cyber espacio y tecnologia de La virtualidade”.Disponível em <http://cfh.ufsc.br/~guima/ciber.html>, visitado em 20 de janeiro de 2017
Lefebvre, H.(1981).Critique of everyday life-the one volume edition. Londres: Verso
Lopes, N. (2017). A utopia da ascensão social do sambista. Reedição: Malungo
Maffesoli, M. (1998).O tempo das tribos: o declínio doindividualismo nas sociedades Apresentação de Luiz Felipe Baeta Neves; trad. de Maria de Lourdes Menezes. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária
Moura, R.M.(2004).No princípio era a roda: um estudo sobre samba, partido alto e outros pagodes-Rio de Janeiro: Rocco
Neto, L.(2017).Uma historia do samba: volume I (as origens). São Paulo: Companhia das Letras
Nogueira, N.(Org). (2005). Dossie das matrizes do samba no Rio de Janeiro: Partido-alto, Samba de Terreiro, Samba-enredo. Brasília
Pereira, C. A. M (1995).Reinventando a tradição: O Mundo do Samba Carioca, o Movimento do Pagode e o Globo Cacique de Ramos. RJ: UFRJ
Tosoni, S; Tarantino, M. (2013). Media territories and urban conflict: exploring symbolic tactics and audience activities in the conflict over Paolo Sarpi, Milan. International Communication Gazette. Disponível em: < http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1028.856&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 10 de janeiro de 2017.
Vianna, H. (1995).O mistério do samba -Rio de Janeiro: Jorge Zahar: Ed. UFRJ
Berthone, Rodrigo. Com show intimista virtual, Teresa Cristina canta e conta histórias em encontros divertidos durante quarentena. In: Jornal O Globo, 16 de abril de 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rio/com-show-intimista-virtual-teresa-cristina-canta-conta-historias-em-encontros-divertidos-durante-quarentena-24376871Acesso em 20 de abril de 2020.
Pinheiro, Amanda. Samba e flerte: Cristinder está bombando! In: Jornal Extra, 16 de abril de 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/teresacristina/photos/a.539349289424926/3534025213290637/?type=3&theater. Acesso em 20 de abril de 2020.
Iphan -acesso em 10 de abril de 2020http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/1941/samba-do-rio-de-janeiro-e-patrimonio-cultural-do-brasil
Iphan -acesso em 10 de abrilde 2020 http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/13_1%20Samba%20do%20Rio%20de%20Janeiro%20%C3%A9%20Patrim%C3%B4nio%20Cultural%20do%20Brasil.pdf
Copyright (c) 2020 Luiza Cunha Barata, Francisco Lemos Gonzaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in the JDMI agree to the following terms:
-
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC-ND 4.0. This licensing allows others to share the work with no changes and acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal, but not for commercial use.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Copyrights to illustrations published in the journal remain with their current copyright holders.
It is the author's responsibility to obtain permission to quote from copyright sources.
Any fees required to obtain illustrations or to secure copyright permissions are the responsibility of authors.
Additional Information
All correspondence concerning contributions, books and other review material should be sent to: deca-jdmi@ua.pt