Digital Platforms Audiovisual Culture and Memory:

the Case of Film Festivals in the North and Northeast of Brazil

Keywords: Digital Platforms, Audiovisual Culture, Memory, Film Festivals

Abstract

This paper aims at discussing the role of digital platforms in preserving memory and in recording information related to film festivals to users. The study is based on the systematization of film festivals that are held on a regular basis in the North and Northeast regions of Brazil and reviews the integrated digital platforms (websites, Facebook pages, blogs etc.) of each festival. Data analyzed was retrieved from the National Film Agency (ANCINE) and the Kinoforum Guide. Final sample mapped 66 film festivals or exhibitions in all nine states of the Northeast region and 12 events in six states of the North region. Netnography was used as a method to analyze digital environments that host information about the film festivals, considering for that purpose, four categories of analysis: language, history, types of interaction and elements of memory. The provision of online information demonstrated that digital media is still underutilized by festivals and cinema promoters, mainly due to an elementary use of digital platforms resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Campos Lobo, Universidade de Aveiro

É aluna de estágio pós-doutoral no Departamento de Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro, inserida no DigiMedia – Digital Media and Interaction Research Center. É doutora em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais pela Universidade de Aveiro (Portugal), com pesquisa financiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), na modalidade doutorado pleno no exterior. Possui mestrado em Comunicação Multimédia, no ramo do Audiovisual Digital, também pela Universidade de Aveiro/Portugal. Tem especialização em Jornalismo Cultural na Contemporaneidade e licenciaturas em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo; e Letras, com habilitação em Literatura e Língua Portuguesa e Inglesa, pela Universidade Federal do Maranhão - Ufma.

Januária Oliveira Ramos, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Bacharel em Comunicação Social/Jornalismo, pela Universidade Federal do Maranhão (Brasil); Especialista em Jornalismo Cultural na Contemporaneidade, pela Universidade Federal do Maranhão (Brasil); Mestrado em Comunicação/Estudos de Mídia e Cultura, pela Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (Alemanha).

Maria João Lopes Antunes, Universidade de Aveiro

Maria João Antunes (Ph.D., University of Aveiro, 2007) is an Assistant Professor at the University of Aveiro (Department of Communication and Art). Her research interests are: Digital media, Transmedia, User-generated content, Alternative media, Podcasting.

Published
2020-07-27