Ambientes Digitais Infocomunicacionais Bilíngues: Português e Libras

(Bilingual Infocommunicational Digital Environments: Portuguese and Libras)

  • Elisa Maria Pivetta Instituto Federal de Santa Catarina
  • Daniela Satomi Saito
  • Vania Ribas Ulbricht
Keywords: deaf people, bilingual digital environments, information sharing, infocommunication technologies

Abstract

As Tecnologias têm-se firmado como importantes ferramentas de propagação do saber, democratizando a informação, aumentando e melhorando as formas de informar e comunicar. Em resposta, emerge a necessidade de ambientes digitais que atendam às diversas habilidades de um público cada vez mais heterogêneo. Ambientes digitais devem ser acessíveis às diferentes modalidades de comunicação.  No que respeita aos surdos, possuem cultura e língua própria. Portanto, demanda que os ambientes digitais proporcionem a infocomunicação visuo espacial. Inserir a cultura surda nesses ambientes requer atender algumas recomendações. Este artigo descreve elementos funcionais como recomendação para ambientes digitais de compartilhamento de conhecimento bilíngues (português e libras).

(Technologies have established themselves as important tools for the propagation of knowledge, democratizing information, increasing and improving ways of informing and communicating. In response, the need for digital environments that meet the diverse skills of an increasingly heterogeneous audience emerges.Digital environments must be accessible to different modes of communication. With regard to the deaf, they have their own culture and language. Therefore, it demands that digital environments provide visual spatial Infocommunicational. Inserting deaf culture in these environments requires meeting some recommendations.This paper describes functional elements as a recommendation for digital bilingual knowledge sharing environments (portuguese and Libras).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil (2002), Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso, fevereiro de 2020

Brasil (2005), decreto Nº 5.626, de 22 de Dezembro de 2005.Disponível em: http://www.pla-nalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm> acesso em março de 2020.

Busanello, R. (2011). Geração de conhecimento para usuário surdo baseada em histórias em quadri-nhos hipermidiáticas. 174 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011

Coetzee, L. et al. Accessibility Perspectives on Enabling South African Sign Language in the South African National Accessibility Portal. In: Proceedings of 18th International World Wide Web Con-ference, W4A. 2009. Proceedings... Madrid, Spain, 2009. p. 62-65.

Debevc, M.; Kosec, P.; Holzinger, A. E-learning accessibility for the deaf and hard of hearing: practi-cal examples and experiences. In: Leitner, g; Hitz, m.; Holzinger, a. (Org.). HCI in Work and Learning, Life and Leisure. Berlin: Springer-verlag Berlin Heidelberg, 2010. v. 6389. p. 203-213.

Fajardo, I., et al. Improving deaf users’ accessibility in hypertext information retrieval: are graphical interfaces useful for them? Behaviour & Information Technology, Manchester, v. 25, n. 6, p. 455 –467, nov./dez. 2006.

Fajardo, I., et al. Hyperlink format, categorization abilities and memory span as contributors to deaf users hypertext access. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Estados Unidos: Oxford University Press, v. 13, n. 2, p. 241-256. 2008.

Fajardo, I; Vigo, M.; Salmerón, L. (2009). Technology for supporting web information search and learning in sign language. Interacting with Computers. v. 21, n. 4, ago. 2009, p. 243-256.

Fajardo, I.; Parra, E.; Cañas, J. J. Do sign language videos improve web navigation for deaf signer users? Journal of Deaf Studies and Deaf Education, v. 15, n. 3, p. 242-262, mar. 2010.

Flor, C. S. (2016). Recomendações para a criação de pistas proximais de navegação em websites voltadas para surdos pré-linguísticos. Tese de Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhe-cimento –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

Lapolli, M. (2014). Visualização do conhecimento por meio de narrativas infográficas na web voltadas para surdos em comunidades de prática. Tese de Doutorado em Engenharia e Gestão do Co-nhecimento -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

Lave, J.; Wenger, E. (1998). Situated Learning. Cambridge University Press.

Mccart, J. A.; Padmanabhan, B.; Berndt, D.J. (2013). Goal attainment on long tail web sites: an information foraging approach. Decision Support Systems, Flórida, v. 55, n. 1, p. 235-246.

Nasr, M. An Enhanced e-Learning Environment for DeaflHOH Faculty of Computers & Information Helwan, 2nd International Conference on Computer Technology and Development (ICCTD 2010), 2010.

Nielsen, J.; Loranger, H. (2007). Usabilidade na Web. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. 406p.

Osorio M. P., M. S.Dinâmicas, Colaboração e Liderança na @rcaComum.In António José Osório e Maribel Miranda-Pinto (Org.). Infância no Digital. Editor ArcaComum. Dezembro 2010.

Pirolli, P.; Card, S. K.(1999). Information Foraging. Psychological Review, Washington, v. 106, n. 4, 1999. p. 643-675. 306 p.

Pivetta, E. M. (2016). Criação de Valores em Comunidades de Prática: Um Framework para um Am-biente Virtual de Ensino e Aprendizagem Bilíngue.Tese de Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

Primo, A.F.T. (2013) Interação Mediada por Computador: a comunicação e a educação a distância segundo uma perspectiva sistêmico-relacional. Tese apresentada como parte dos requerimen-tos para obtenção do Título de Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educaçãoda Universidade Federal do Rio Grande do Sul), 2013.

Saito,D. S. (2016). Ambientes de Comunidades de Prática Virtuais como Apoio ao Desenvolvimento de Neologismos Terminológicos Em Língua De Sinais. Tese de Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

Saito, D. S.; Ulbricht, V. R. Learning Managent Systems and Face-to-Face Teaching in Bilingual Mo-dality (Libras/Portuguese). Revista IEEE América Latina, v. 10, p. 2168-2174, 2012.

Singh, R.; Bhattarai, B. D.(2010). Determinando metas de informação do usuário em sites de mídia rica repensando a teoria do cheiro de informações. In: Ieee International Conference On Multi-media And Expo (ICME), Suntec City. Proceedings. Suntec City: IEEE, p. 1061 -1066.

Tselios N.; Katsanos C.; Avouris N. (2009). Investigating the effect of hyperlink information scent on users’ interaction with a web site. In: 269 Conference In Human-Computer Interaction, 12., 2009, Uppsala. Proceedings. Uppsala: Springer Berlin Heidelberg, v. 5727. p 138-142.

Trindade et al., Challenges of knowledge management and creation in communities of practice organ-isations of Deaf and non-Deaf members: requirements for a Web platform. Departamento de In-formática, UFPR, Curitiba, Brazil (Received 15 March 2011; final version received 14 December 2011).

WAI, Web Accessibility Initiative.(2020). Disponível em http://www.w3.org/WAI, acesso em janeiro de 2020.

WCAG22. How to Meet WCAG 2.0: A customizable quick reference to Web Content Accessibility Guidelines 2.2 requirements (success criteria) and techniques. Disponível em https://www.w3.org/TR/WCAG22/. Acesso em Janeiro 2020

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. New York: CambridgeUniversity Press

Published
2020-07-29