Prototipagem de uma Plataforma Digital para a Promoção da Inovação Territorial de Base Comunitária

(Prototyping of a Digital Platform for the Promotion of Community-based Territorial Innovation)

Keywords: Territorial innovation;, communities’ development, design, prototyping, hypermediation

Abstract

Este estudo apresenta o processo de prototipagem de uma aplicação mobile que visa promover a inovação territorial. Inicialmente será abordada a contribuição deste tipo de plataformas para a hipermediação e os aspectos de design associados ao desenvolvimento da interface, para uma melhor experiência de utilização. Posteriormente, é apresentada a metodologia adotada, que sustentou a elaboração de um protótipo de média-fidelidade, composto por um ciclo iterativo de criação, desenvolvimento etestes. São, por fim, discutidos aspectos fundamentais relacionados com o potencial inovador da plataforma, subjacentes ao seu papel na promoção da inovação territorial; são também descritos aspectos económicos e implicações sociais, ressaltando os possíveis benefícios como opção hipermediadora entre os diversos agentes locais para a promoção de iniciativas de base comunitária na Região Centro de Portugal.

(Digital social networks are contemporary infocommunicational spaces that are influencing the social and economic development of territories as they link people, companies and services, offering tools for communication, storage, information distribution and sharing of knowledge and resources. Simultaneously, the mobility and the personalization of services give mobile platforms a viable and timelyalternative for the promotion of community-based initiatives, keeping consumers always online and allowing them to identify nearby locations and services in real-time. This study presents the prototyping process of a mobile digital platform that aims to promote territorial innovation, specifying its phases, from the initial stage of the platform concept to the stage of development of a medium-fidelity prototype. Both features and interaction modalities of the platform are discussed due to its innovative potential and the possible benefits as a path to promote the hypermediation process between several agents of the communities and towards the promotion of territorial innovation.)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Carvalho, Universidade de Aveiro

Daniel Carvalho é graduado em Novas Tecnologias da Comunicação e mestre em Comunicação Multimédia (Universidade de Aveiro). Experiente em web e industrial design no setor privado, onde também foi responsável por orientar equipas internas de design. Trabalhou na Universidade de Aveiro como investigador para o projeto +TV4E. Atualmente é bolseiro de investigação no projeto “CeNTER -Redes e Comunidades para a Inovação Territorial” e doutorando em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais. Possui como principais interesses de investigação a experiência do utilizador e o design centrado no utilizador.

Oksana Tymoshchuk, Universidade de Aveiro

Licenciada em História Universal e Psicologia Prática, tem um mestrado em Ciências da Educação/ Educação Especial e um doutoramento em Multimédia em Educação pela Universidade de Aveiro. A sua investigação incidiu sobre desenvolvimento e dinamização de uma comunidade online, que promova a construção e partilha de conhecimentos e recursos tecnológicos no domínio das necessidades especiais (NE), criando uma rede de apoio entre profissionais de saúde/educação e famílias de crianças/jovens com NE.
Durante o seu programa doutoral, colaborou na lecionação das unidades curriculares “Observação e Análise em Educação Especial” e “Protocolos de Intervenção Baseados na Evidência”, bem como, na orientação dos estágios curriculares dos alunos do Mestrado em Educação Especial no Departamento de Educação da Universidade de Aveiro.
Presentemente é bolseira do Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional (FEDER) a desenvolver um pós-doutoramento sobre Redes e mediação na inovação territorial na Universidade de Aveiro. Os seus interesses de investigação incluem a inclusão digital, estratégias de mediação dos projetos de inovação e o papel dos media digitais e das tecnologias emergentes na inovação territorial

Maria Antunes, Universidade de Aveiro

Maria João Antunes is an Assistant Professor at the Department of Communication and Arts, at the University of Aveiro, Portugal. She was awarded her Ph.D. in Sciences and Technologies of Communication (2007), and a degree in New Communication Technologies (1998) from the University of Aveiro.

Her research interests focus on the relationship between new information and communication technologies and people/organisations. Within her current research activities she participates in projects and supervises masters and PhD students doing research about: the use of ICT to preserve audiovisual memory; increase of information and communication between organisations and citizens/users; new media use in radio.

Luís Pedro, Universidade de Aveiro

Margarida Almeida, Universidade de Aveiro

Ana Margarida Almeida holds a PhD in Communication Sciences and Technologies and has been developing research activities related to ‘ICT and special needs, ‘digital inclusion’, ‘media for all’, ‘communication and health’ and ‘health education/promotion through ICT´. She is an Assistant Professor and lectures in undergraduate, graduate and doctoral courses (‘New Communication Technologies degree’, ‘Multimedia Communications Master’, ‘Multimedia and Education PhD Program’ and ‘Information and Communication in Digital Platforms PhD Program”). She has developed several supervising activities of MSc and PhD students, highly related to her main research interests and she has been involved in different research projects and scientific initiatives.

Fernando Ramos, Universidade de Aveiro

Full Professor of Communication Sciences and Technologies at the Department of Communication and Art of the University of Aveiro, Portugal. Coordinator of the DigiMedia-Digital Media & Interaction research group. His current research interests are focused on digital media applications in learning and social innovation ecosystems in smart territories. Member of the Executive Committee of ASLERD.

References

Akker. V. D. J. (1999). Principles and Methods of Development Research. In: van den Akker J., Branch R.M., Gustafson K., Nieveen N., Plomp T. (eds) Design Approaches and Tools in Education and Training. Springer, Dordrecht. DOI: 10.1007/978-94-011-4255-7_1

Akker. V. D. J., Gravemeijer. K., McKenney. S., Nieveen. N. (2006). Educational design research. Netherlands. Retirado de https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/EducationalDesignResearch.pdf

ANACOM (2019). Balanço social 2018. Retirado de https://www.anacom.pt/render.jsp?contentId=1472091

Birch, K., Cumbers, A., 2010. Knowledge, space, and economic governance: the implications of knowledge-based commodity chains for less-favoured regions. Environ. Plan. A 42(11), 2581-2601. DOI: https://doi.org/10.1068/a43191

Bonomi, S., Ricciardi, F., & Rossignoli, C. (2017). Network organisations for externality challenges: how social entrepreneurship co-evolves with ICT-enabled solutions. International Journal of Knowledge-Based Development, 8(4), 346-366. DOI: 10.1504/IJKBD.2017.088183

Brewer, L. P. C., Hayes, S. N., Caron, A. R., Derby, D. A., Breutzman, N. S., Wicks, A., Raman, J., Smith, C. M., Schaepe, K. S., Sheets, R. E.,Jenkins, S. M., Lackore, K. A., Johnson, J., Jones, C., Breitkopf, C. R., Cooper, L. A., & Patten, C. A. (2019). Promoting cardiovascular health and wellness among African-Americans: Community participatory approach to design an innovative mobile-health intervention. PLoS ONE. DOI: 10.1371/journal.pone.0218724

Bernhaupt, R., & Pirker, M. (2013). Evaluating user experience for interactive television: Towards the development of a domain-specific user experience questionnaire. Lecture Notes in Computer Science (Including Subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). DOI: 10.1007/978-3-642-40480-1_45

Cameron, D., Gregory, C. and Battaglia, D. (2012), Nielsen personalizes the mobile shopping app if you build the technology, they will come. Journal of Advertising Research. 52(3), 333-338. DOI: 10.2501/JAR-52-3-333-338

Castells, M. (2005). A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra.

Castells, M., Fernández-Ardèvol, M., Qiu, J. L., & Sey, A. (2009). Comunicação móvel e sociedade. Uma Perspectiva Global. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Carvalho, D., Oliveira, E., Ramos, F., Pedro, L., Almeida, M., Antunes, M. J., Tymoshchuk. O, Uso das ferramentas digitais na promoção de iniciativas de base comunitária na Região Centro. (2020). Policy Paper. Retirado de http://center.web.ua.pt/?page_id=14595.

CCDRC, Comissão de Coordenação e Desenvolvimento Regional do Centro. (2019). Barómetro do Centro de Portugal. Retirado de http://www.ccdrc.pt/index.php?option=com_docman&view=download&alias=4567-barometro-centro-de-portugal-fevereiro-de-2019&category_slug=download&Itemid=739.

Dabinett, G., 2000. Regenerating communities in the UK: getting plugged into the information society? Community Dev. J. 35(2), 157-166. DOI: https://doi.org/10.1093/cdj/35.2.157

Dickinson, J. E., Ghali, K., Cherrett, T., Speed, C., Davies, N., & Norgate, S. (2014). Tourism and the smartphone app: Capabilities, emerging practice and scope in the travel domain. Current issues in tourism,17(1), 84-101. DOI:10.1080/13683500.2012.718323

Fonseca, M. J., Campos, P., & Gonçalves, D. (2012). Introdução ao Design de Interfaces(2aEdição). FCA -Editora de Informática. Retirado dehttps://www.fca.pt/pt/catalogo/informatica/design-multimedia/introducao-ao-design-de-interfaces/

Garrett, J. J. (2011). The elements of user experience. (M. J. Nolan, Ed.) (Second). Berkley, California: New Riders.

Getto, G., Cushman, E. & Ghosh, S. (2011). Community mediation: Writing in communities and enabling connections through new media. Computers and Composition, 28(2), 160-174. DOI: 10.1016/j.compcom.2011.04.006

Gibbons, S. (2016). Design Thinking 101. Retirado de https://www.nngroup.com/articles/design-thinking/

Gong, C. (2009). Human-Machine Interface: Design Principles of Visual Information in Human-Machine Interface Design. 2009 International Conference on Intelligent Human-Machine Systems and Cybernetics, 262-265. DOI: http://doi.org/10.1109/IHMSC.2009.189

Hage, E., Roo, J. P., van Offenbeek, M. A., & Boonstra, A. (2013). Implementation factors and their effect on e-Health service adoption in rural communities: a systematic literature review. BMC health services research, 13(1), 19. DOI: 10.1186/1472-6963-13-19

Hall, S. (1993). Encoding, decoding. In S. During (Ed.), The cultural studies reader(pp. 90–103).London, UK: Routledge.

Hamm, J., Money, A. G., Atwal, A., & Ghinea, G. (2019). Mobile three-dimensional visualisation technologies for clinician-led fall prevention assessments. Health Informatics Journal. DOI: 10.1177/1460458217723170

Hassenzahl, M., & Tractinsky, N.(2006). User experience -A research agenda. Behaviour and Information Technology. DOI: 10.1080/01449290500330331

IDEO. (n.d.). IDEO Design Thinking | IDEO | Design Thinking. Retirado em Janeiro 31, 2020 em: https://designthinking.ideo.com/

Islind, A. S., Lindroth, T., Lundin, J., & Steineck, G. (2019). Co-designing a digital platform with boundary objects: bringing together heterogeneous users in healthcare. Health and Technology, 9,425-438. DOI: 10.1007/s12553-019-00332-5

Jenkins, H. (2009). Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.

Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K., & Robison, A. J. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press.

Kim, E., Lin, J.S., Sung, Y. (2013). To app or not to app: engaging consumers via branded mobile apps. Journal of Interactive Advertising, 131(1), 53-65. DOI: https://doi.org/10.1080/15252019.2013.782780

Knight, W. (2019). UX for Developers. In UX for Developers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-4227-8

Komninos, N. (2008). Intelligent Cities and Globalisation of Innovation Networks. Nova York: Routledge.

Lamy, C., & Neto, P. P. (2018). Movimentos Sociais e Redes Sociais Virtuais em perspetiva comparada. Observatorio (OBS*), 12(3), 272-294.DOI: https://doi.org/10.15847/obsOBS12320181230

Lévy, P. (1997). Collective intelligence. New York, NY: Basic Books.

Li, Y., Cao, X., Everitt, K., Dixon, M., & Landay, J. A. (2010). FrameWire: A tool for automatically extracting interaction logic from paper prototyping tests. Conference on Human Factors in Computing Systems -Proceedings. DOI: 10.1145/1753326.1753401

Lucas, M. & Moreira, A. (2016). DIGCOMP –Proposta de um quadro de referência europeu para o desenvolvimento e compreensão da competência digital. Retirado de https://www.erte.dge.mec.pt/sites/default/files/Recursos/Estudos/digcomp_quadro_europeu_de_referencia_para_a_competencia_digital.pdf

Norman, D. A. (2013). The Design of Everyday Things. Nova York: Basic Books.

Nielsen, J. (2012, 5 de junho). Usability 101: Introduction to usability. Retirado de http://www. nngroup. com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

Parasuraman, A. & Colby, C. (2015). An updated and streamlined technology readiness index: TRI 2.0. Journal of service research,18(1), 59-74. DOI: 10.1177/1094670514539730

Plomp, T. (2010). Educational design research: An Introduction. In T.Plomp & N. Nieveen (Eds.), An introduction to educational design research (pp.9 -35). Netherlands: SLO –Netherlands Institute for Curriculum Development. Retirado de http://www.slo.nl/downloads/2009/Introduction_20to_-20education_20design_20res earch.pdf

Rebelo, C., Pereira, I., Rosa, H., Batista, F., & Carvalho, J. P. (2017). Twitter: de espaço de mobilização a espaço de comentário: O caso do meet do Vasco da Gama. Observatório, 11(4), 20-41.Retirado de http://www.scielo.mec.pt/pdf/obs/v11n4/v11n4a02.pdf

Recuero, R. (2014). Contribuições da Análise de Redes Sociais para o Estudo das Redes Sociais na Internet: O caso da hashtag #Tamojuntodilma e #CalaabocaDilma. Revista Fronteiras, 16(1), 22. DOI: 10.4013/fem.2014.162.01

Renó, D., Silva, P. A., Almeida, A.M., Ramos, F., Pedro, L., Antunes, M.J., Tymoshchuk, O. (2019). Conceção de uma plataforma de mediação digital para a Região Centro. Atas da Conferência APDR 2019, 1194-1199. Retirado de http://apdr.pt/data/documents/ATAS_APDRcongress2019.pdf

Renó, D., Tymoshchuk, O., Almeida, A. M., Silva, P. A., Almeida, A. M., Pedro, L., Ramos, F. (2020, no prelo). Las humanidades digitales y la conexión con las raíces culturares: la iniciativa Aldeias do Xisto, en Portugal. Prisma Social -Revista de Ciencias Sociales. 28(3).

Renó, D.; Tymoshchuk, O.; Silva, P. A. (2018). Redes, comunidades e cultura digital: a inovação pela desconexão. CHASQUI -Revista Latinoamericana de Comunicación.137(1), 191-207. Retirado de https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/3562

Ritzer, G., & Jurgenson, N. (2010). Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalismin the age of the digital ‘prosumer.’ Journal of Consumer Culture, 10(1), 13-36. DOI: 10.1177/1469540509354673

Salemink, K., Strijker, D., & Bosworth, G. (2017). Rural development in the digital age: A systematic literature review on unequal ICT availability, adoption, and use in rural areas. Journal of Rural Studies, 54, 360-371. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2015.09.001

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones –Elementos para una teoria de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Scolari, C. (2015) From(new)media to (hyper)mediations. Recovering Jesús Martín-Barbero's mediation theory in the age of digital communication and cultural convergence. Information, Communication & Society, 18(9), 1092-1107. DOI: 10.1080/1369118X.2015.1018299

Seifi, S. (2015). Developing an Engaging Local Community Application as a Tool for Promoting Social Integration. Dissertação de Mestrado, Universidade Malmö, Malmö, Suécia. Retirado dehttp://ls00012.mah.se/handle/2043/19614

Silva, P. A., Antunes, M. J., Tymoshchuk, O., Pedro, L., Almeida, M., Renó, D. & Ramos, F. (2019). Involving communities in shaping digital solutions for innovation in societies and territories. ICGI’2019 –International Conference on Graphics and Interaction(pp. 145-152). Faro, Portugal. DOI: 10.1109 / ICGI47575.2019.8955087

Silva, P. A., Tymoshchuk, O., Renó, D., Almeida, A. M., Pedro, L., & Ramos, F. (2018). Unravelling the Role of ICT in Regional Innovation Networks: A Case Study of the Music Festival ‘Bons Sons.’ In H. Knoche et al. (Ed.), The Interplay of Data, Technology, Place and People for Smart Learning. SLERD 2018. Smart Innovation, Systems and Technologies(pp. 47–61). Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-92022-1_5

Silva, P. A., Antunes, M. J., Tymoshchuk, O., Pedro, L., Almeida, M. & Ramos, F. (2020a, no prelo). Understanding the role of communication and mediation strategies in community-led territorial innovation: a systematic review. Interaction Design and Architecture(s) Journal (IxD&A).

Skågeby, J. (2018). Imagined Interaction: Visualizing Human-machine Communication.Journal of Digital Media & Interaction, 1(1), 7-21. DOI: 10.34624/jdmi.v1i1.913

Snyder, C. (2003). Paper Prototyping: The Fast and Easy Way to Design and Refine User Interfaces. São Francisco: Morgan Kaufmann.

Sousa, A. P., & Almeida, A. M. (2015). A Interface e as suas dimensões na perceção de credibilidade e confiança na e-Health. Proposta de uma estrutura para análise da Interface. Info Design-Revista Brasileira de Design da Informação, 12(1), 16-32. Retirado de https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/351

Stigberg, S. K. (2017). Simplifying the making of probes, prototypes and toolkits in mobile interaction research using Tasker. Proceedings of the 19th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services, MobileHCI 2017. (pp. 1-8) DOI: 10.1145/3098279.3122133.

Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism by Nick Srnicek. Cambridge: Polity Press.

Tan, G. W., Lee, V. H., Lin, B., Ooi, K. (2016). Mobile applications in tourism: the future of the tourism industry?. Industrial Management & Data Systems, 117(3), 560-581. DOI: 10.1108/IMDS-12-2015-0490.

Tapscott, D. (1995). The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence. Nova York: McGraw-Hill.

Tymoshchuk, O., Renó, D., Silva, P. A., Almeida, A. M., Pedro, L., & Ramos, F. (2019a). Mediação digital para a inovação territorial: um estudo de caso múltiplo em redes sociais digitais. OBS* Observatório, 13(4), 70-88. DOI: 10.15847/obsOBS13420191435

Tymoshchuk, O., Reno, D., Silva, P.A., Almeida, A. M., Pedro L. & Ramos, F (2019b). O papel das tecnologias digitais no desenvolvimento das comunidades rurais: o estudo de caso múltiplo de “BioLiving” e “Bons Sons”. Revista Portuguesa de Estudos Regionais (RPER) 3(52), 131-144. Retirado de http://www.apdr.pt/siteRPER/numeros/RPER52/52.8.pdf

Tymoshchuk, O., Renó, D., Silva, P. A., Almeida, A.M., Antunes, M. J., Pedro, L. & Ramos, F. (2019c). Construção de um quadro de referência para a conceção de estratégias de mediação digital em Inovação de base territorial. Proceeding da Conferência APDR 2019, 1007-1016. Retirado de http://apdr.pt/data/documents/ATAS_APDRcongress2019.pdf

Toffler, A. (1980). The third wave. Nova York: Morrow.

Verner, J. M., & Cerpa, N. (1997). Prototyping: Does your view of its advantages depend on your job? Journal of Systems and Software, 36(1), 3–16. DOI: 10.1016/0164-1212(95)00193-X.

Wang, H.Y., Wang, S.H. (2010), Predicting mobile hotel reservation adoption: insight from a perceived value standpoint. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 598-608. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.11.001

Published
2020-07-29