As sonatas de Ludwig van Beethoven para piano e violino por Alexandre Rey Colaço e Júlio Cardona: uma revisitação dos concertos de 1915 através da imprensa da época

  • Hélder Sá Universidade de Aveiro
Keywords: violin, Grémio Literário, Alexandre Rey Colaço, Júlio Cardona, chamber music

Abstract

Between January and March 1915 Alexandre Rey Colaço and Júlio Cardona performed the complete set of Beethoven’s Sonatas for piano and violin in Grémio Literário, in Lisbon.

From Laurence Bardin's (2011) content analysis methodology, this paper examines the criticisms of these concerts in order to understand their reception by the press, contributing to a better technical and artistic characterization of these performers.

There are many references to the educational value of the performances, to the repertoire and to the participation of students. Allusions to Beethoven's genius and his historical importance are frequent.

The press highlights Colaço and Cardona’s technical and artistic prestige. Their interpretations were qualified as masterful, bright and sensitive.

References

Referências
Periódicos
Museu Nacional da Música, Lisboa, Espólio Júlio Cardona: Concertos Rey Colaço e J. Cardona – Opinião da imprensa, Cota: MM 2005-0006-3337.
A Arte Musical: 28/02/1915; 15/03/1915.
A República: 20/02/1915; 6/03/1915.
Diário de Notícias: 29/01/1915; 19/02/1915; 05/03/1915; 12/03/1915.
Ecco Artístico: Fevereiro 1915; Março 1915.
Eco Musical: 16/02/1915; 23/02/1915; 16/12/1912; 23/01/1913.
O dia: 05/03/1915; 12/03/1915.
O Intransigente: 30/01/1915; 19/02/1915; 12/03/1915.
O Século: 29/01/1915; 12/02/1915; 19/02/1915.

Referências
Artiaga, Maria José (2007), Continuity and Change in Three Decades of Portuguese Musical Life 1870 -1900, (Tese de Doutoramento não-publicada), Universidade de Londres, Londres
Bardin, Laurence (2011), Análise de conteúdo, São Paulo: Edições 70
Cascudo, Teresa (2010), “Colaço, Alexandre Rey.” in Castelo-Branco, Salwa (dir) Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX, Circulo de Leitores, vol. 1, pp. 307-308
Castro, Paulo Ferreira de (1991) “O Século XX.” in Castro, Paulo Ferreira de, Rui Vieira Nery, Sínteses da Cultura Portuguesa, Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda
Hora, Tiago Manuel da (2014) “Orpheon Portuense (1881-2008): Actividade Artística.” in Gomes de Araújo, Henrique (coord), A Sociedade Orpheon Portuense (1881-2008) Tradição e Inovação, Porto: Universidade Católica Editora
Nery, Rui Vieira (2015), Os Sons da República, Lisboa: INCM: Imprensa Nacional Casa da Moeda
Pereira, Leonor, & Silva, Hugo (2010), “Cardona Silva, José Júlio.” in Castelo-Branco, Salwa (dir), Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX, Círculo de Leitores, vol. 1, pp. 240-241
Ribeiro, Helena Maria (2001), A Emergência de um novo gosto musical no Porto: A Sociedade de Quartetos (1874-1881), (Dissertação de Mestrado), Universidade de Coimbra, Coimbra
Ribeiro, Jorge Castro (2014), “A Arte de Saber Ouvir: A Música de Câmara na história do Orpheon Portuense.” In Henrique L. Gome de Araújo, A Sociedade Orpheon Portuense (1881-2008): Tradição e Inovação, Porto: Universidade Católica Editora, pp. 128-145
Rosa, Joaquim Carmelo (2009), Struggling at the Margins: Musical Education in Lisbon (1860-1910), (Tese de Doutoramento), Universidade de Londres, Londres
Sá, Hélder José Batista (2017), “O Violino na Imprensa Portuguesa no início da Primeira República (1910-1916): Intérpretes, Repertórios e Contextos”, paper apresentado no 5º Congresso MUSPRES, Lisboa
Vilares, Ricardo (2015), Um Sagrado Enlevo’: Moreira de Sá e o culto da música de câmara no Porto, (Dissertação de mestrado), Universidade de Aveiro, Aveiro
Published
2019-09-25