Uma reflexão sobre os silêncios musicais na obra Appalachian Spring (1945) do compositor Aaron Copland (1900-1990)
Keywords:
interpretation, silence, music, Appalachian Spring, Aaron Copland
Abstract
This research is part of a chapter of the author's master’s dissertation and aims to discuss musical silence, using as a research object Appalachian Spring (1945) by composer Aaron Copland (1900-1990). The first topic contains general definitions about silence, its physical structure and its use as communication material; in the second topic, it brings specific definitions and their specific functions to music; in the third topic, presents three articulating functions of silence for the musical discourse, which are the preparatory, transition and interruption functions; finally brings the conclusion of the research. The main theoretical basis was based on works by Koelrreutter (1990), Vilela (2016) and especially Ramos (1997).
References
Barenboim, Daniel (2002), A música desperta o tempo, São Paulo: Martins
Cavalheiro, Juciane dos Santos (2007), A voz e o silêncio em 4’33”, de john cage., disponível em http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem14pdf/sm14ss04_08.pdf, [Acedido a 20/1/2017]
Koellreutter, Hans-Joachim (1990), Wu-li: um ensaio de música experimental, Estudos Avançados, 4 (10), disponível em https://www.researchgate.net/publication/240971808_Wu-li_um_ensaio_de_musica_experimental, [Acedido a 20/1/2017]
Ramos, Marco Antonio da Silva (1997), “O Uso Musical do Silêncio”, Revista Música, São Paulo, 8, (1/2), pp. 129-168, https://doi.org/10.11606/rm.v8i1/2.59980
Schaefer, Murray (2011), O ouvido pensante, São Paulo: Editora UNESP
Wisnik, José Miguel (1989), O som e o sentido: Uma outra história das músicas, São Paulo: Companhia das Letras
Vilela. Diogo de Oliveira (2016), Os Sentidos do Silêncio: Formas e funções do silêncio como elemento narrativo da linguagem cinematográfica (Dissertação de mestrado não publicada), Universidade de Brasília, Brasília
Cavalheiro, Juciane dos Santos (2007), A voz e o silêncio em 4’33”, de john cage., disponível em http://alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem14pdf/sm14ss04_08.pdf, [Acedido a 20/1/2017]
Koellreutter, Hans-Joachim (1990), Wu-li: um ensaio de música experimental, Estudos Avançados, 4 (10), disponível em https://www.researchgate.net/publication/240971808_Wu-li_um_ensaio_de_musica_experimental, [Acedido a 20/1/2017]
Ramos, Marco Antonio da Silva (1997), “O Uso Musical do Silêncio”, Revista Música, São Paulo, 8, (1/2), pp. 129-168, https://doi.org/10.11606/rm.v8i1/2.59980
Schaefer, Murray (2011), O ouvido pensante, São Paulo: Editora UNESP
Wisnik, José Miguel (1989), O som e o sentido: Uma outra história das músicas, São Paulo: Companhia das Letras
Vilela. Diogo de Oliveira (2016), Os Sentidos do Silêncio: Formas e funções do silêncio como elemento narrativo da linguagem cinematográfica (Dissertação de mestrado não publicada), Universidade de Brasília, Brasília
Published
2019-09-25