Paths to music creation in piano lessons for children

  • Tamya de Oliveira Ramos Moreira Universidade Estadual de São Paulo
Keywords: creative practices, childhood, piano lessons

Abstract

This text presents a report on a pedagogical experience in music education, specifically in
piano lessons for children. Firstly, I provide some information about the context in which
these lessons took place. Since the focus here is on creative practices, it goes on to the
commented exhibition of improvisations and compositions made by children. From these
examples, I report on the creative processes and the considerations of pedagogical practice
in dialogue with authors from music education and childhood studies areas. The main
objectives are to contribute to understanding the particularities of musical development in
childhood in piano lessons and to the appreciation of the children's creations as a
fundamental factor in their learning processes.

References

Brito, M.T. (2007) Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de
comunicação. [Unpublished Doctoral dissertation]. Pontifical Catholic University of São Paulo,
Brazil.
Delalande, F. (2019) A música é um jogo de criança. São Paulo, Peirópolis.
Delalande, F. (2017) Pedagogia da criação musical: partir da infância, passar pela adolescência e
ir além. Orfeu, Florianópolis, 2(2), 13-30. https://doi.org/10.5965/2525530402022017013.
Cunha, S. M. (2014) Eu canto pra você: saberes musicais de professores da pequena infância.
[Doctoral dissertation, University of São Paulo, Brazil]. USP Repository:
https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-01122014-110443/pt-br.php
Cunha, S. M. (2021) Crianças pequenas e artes: expressões e significações. Em Aberto, Brasília,
34(110), 75-84. https://doi.org/10.24109/emaberto.v34i110.4587
Sarmento, M.J. (2007) Visibilidade social e estudo da infância In Vasconcelos, V.M.R.; Sarmento,
M.J. (Eds.), Infância (in)visível. 25-49. Araraquara, Junqueira e Marin.
Swanwick, K. (1994) Ensino instrumental enquanto ensino de música. Trad. Fausto Borém. Rev.
Maria Betânia Parizzi. Cadernos de Estudo-Educação Musical, 4/5, 7-14. Belo Horizonte,
Atravez.
Published
2023-07-10