ALFABETIZAÇÃO E AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO

  • Mariana Aranha de Souza Universidade de Taubaté e Centro Universitário do Sul de Minas https://orcid.org/0000-0002-2229-0630
  • Débora Thomaz de Oliveira Rangel Universidade de Taubaté e Prefeitura Municipal de São José dos Campos

Abstract

This study addresses the issue of literacy allied to the importance of using information and communication technologies in the school context, both for students and for teachers who, when they know how to use resources in an intentional and mediated way, can contribute a lot to the advancement of education. children's learning. This research presents an overview of the research defended in the Professional Master's Degree in Education at the University of Taubaté and published in the CAPES Periodicals Portal that contained the descriptors “Literacy” and “Technologies/ICT”. Of the 151 productions available at MPE, four dealt with these themes. Of the 186 publications present in the CAPES Periodicals Portal, five contained these descriptors in the title. There was a scientific interest with regard to technologies aimed at literacy, but few works address them in a correlated way. The studies analyzed showed concern with teacher education, both in the context of initial and continuing education, with regard to the use of technological resources in favor of meaningful learning, literacy and literacy in the early years of elementary school.

Author Biographies

Mariana Aranha de Souza, Universidade de Taubaté e Centro Universitário do Sul de Minas

Doutora e Mestre em Educação: Currículo pela PUC-SP. Pedagoga pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté e do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Regional do Centro Universitário do Sul de Minas. 

Débora Thomaz de Oliveira Rangel, Universidade de Taubaté e Prefeitura Municipal de São José dos Campos

Mestranda em Educação pela Universidade de Taubaté. Pedagoga. Professora de uma escola municipal de ensino, situada no Vale do Paraíba – SP, Brasil

References

FERREIRA, P. R. T; SAMBUGARI, M. R. N. A formação continuada para a apropriação das tecnologias de informação e comunicação na prática de professoras alfabetizadoras: Limites e perspectivas. Colloquium Humanarum, v. 17. Jan/dez 2020, p.396-384.
GIL, J. A. R. S. ALFABETIZAÇÃO: desafio interdisciplinar para o ensino de leitura e escrita sob a perspectiva das professoras alfabetizadoras. 2016 100 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2016.
MORAN, J.; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre – Penso Editora, 2018.
NATAL, L. R.B.B. Práticas Educativas em Alfabetização e Letramento no 1º. e 2º. anos do Ensino Fundamental. 2019. 234 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2019.
SANTOS, L. A. Projetos Interdisciplinares a partir do uso das TIC: Desafios e Possibilidades na Percepção dos Professores. 2018. 159 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2018.
SOARES, M. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo – Editora Contexto, 2021.
SANTOS, T. A. S; REZENDE, K. T. A; SANTOS, I. F. TONHOM, S. F. R. O acesso a tecnologias pelas crianças: necessidade de monitoramento. Risti, nº. 38. 9/ 2020, p.48-63.
SILVA, P. C. E. As TIC na Educação: Concepções Docentes e Discentes Sobre as Ferramentas Digitais Google for Education. 2018. 184 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2018.
Published
2022-06-13
Section
Articles