ALFABETIZAÇÃO E AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO
Abstract
This study addresses the issue of literacy allied to the importance of using information and communication technologies in the school context, both for students and for teachers who, when they know how to use resources in an intentional and mediated way, can contribute a lot to the advancement of education. children's learning. This research presents an overview of the research defended in the Professional Master's Degree in Education at the University of Taubaté and published in the CAPES Periodicals Portal that contained the descriptors “Literacy” and “Technologies/ICT”. Of the 151 productions available at MPE, four dealt with these themes. Of the 186 publications present in the CAPES Periodicals Portal, five contained these descriptors in the title. There was a scientific interest with regard to technologies aimed at literacy, but few works address them in a correlated way. The studies analyzed showed concern with teacher education, both in the context of initial and continuing education, with regard to the use of technological resources in favor of meaningful learning, literacy and literacy in the early years of elementary school.
References
GIL, J. A. R. S. ALFABETIZAÇÃO: desafio interdisciplinar para o ensino de leitura e escrita sob a perspectiva das professoras alfabetizadoras. 2016 100 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2016.
MORAN, J.; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre – Penso Editora, 2018.
NATAL, L. R.B.B. Práticas Educativas em Alfabetização e Letramento no 1º. e 2º. anos do Ensino Fundamental. 2019. 234 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2019.
SANTOS, L. A. Projetos Interdisciplinares a partir do uso das TIC: Desafios e Possibilidades na Percepção dos Professores. 2018. 159 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2018.
SOARES, M. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo – Editora Contexto, 2021.
SANTOS, T. A. S; REZENDE, K. T. A; SANTOS, I. F. TONHOM, S. F. R. O acesso a tecnologias pelas crianças: necessidade de monitoramento. Risti, nº. 38. 9/ 2020, p.48-63.
SILVA, P. C. E. As TIC na Educação: Concepções Docentes e Discentes Sobre as Ferramentas Digitais Google for Education. 2018. 184 f. Dissertação (Mestrado profissional em Educação) – UNITAU, Taubaté, 2018.
Copyright (c) 2022 Mariana Aranha de Souza, Débora Thomaz de Oliveira Rangel
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.