Lexico-grammar and (inter)cultural dimensions: variations of meaning in context of Portuguese language taught to Spanish speaking populations

  • Camili Daiani Maranho Alvarenga Universidade de Salamanca
Keywords: Teaching, Portuguese as a foreign language, Polysemy, Lexicon

Abstract

After verifying the existence of a greater quantity of studies concerning the category of semantic false friends (words that present a similarity in their form and a different meaning), we propose a teaching that also considers a category that has been neglected: the category of cognate words (the ones that present a similarity in meaning and orthography) in the teaching of Portuguese specific for Spanish speakers. Consequently, our aim is to demonstrate how a teaching of the vocabulary in different verbal contexts promote an awareness of the polysemic aspect of the lexical unit. As a result, such awareness would result in a greater development of the lexical competence and in questioning the limits not always tangible between these categories.

References

Alvarenga, C. D. M. (2023). O uso do dicionário para o desenvolvimento da competência lexical no ensino de português para hispanofalantes [Tese de Doutoramento]. Gredos: Universidad de Salamanca.

Alvarenga, C. D. M. (2021, 26-27 de março). Flutuação da categoria de cognatos em heterossemânticos no ensino de português para hispanofalantes [Conferência]. Anais do I Congresso de Português como Língua Estrangeira na Columbia University (pp 89-104). Nova Iorque. https://www.lrc.columbia.edu/portuguese/

Alvarenga, C. D. M. (2017). Reflexões sobre a inacusatividade sob a ótica da Teoria das Operações Enunciativas [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, Brasil. https://repositorio.unifesp.br/

Appel, R. (1996). The lexicon in second language acquisition. In P. Jordens, & J. Lalleman (Eds.), Investigating Second Language Acquisition (pp.381-403). Berlim: Mouton de Gruyter.

Barbosa, L. M. A. (2008/2009). O conceito de lexicultura e suas implicações para o ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira. Filologia e linguística portuguesa, n. 10-11, 31-41.

Ferreira, R. B. (2015). Léxico amazônida e poética amazônica em Altar em chamas, de Paes Loureiro. In C. M. Fargetti, C. A. A. Murakawa, & O. L. Nadin (Org.), Léxico e cultura (pp. 33-38). Letraria.

García Benito, A. B. (2014). O Anibaleitor, de Rui Zink: propuesta didáctica para trabajar con textos literarios en la clase de PLE (nivel C1) con hispanohablantes. Estudios portugueses y brasileños, 12, 201-234.

Jiménez Catalán, R. M. (2002). El concepto de competencia léxica en los estudios de aprendizaje y enseñanza de segundas lenguas. Atlantis, 24(1), 149-162.

Lewis, M. (2000). Teaching collocation: Further developments in the lexical approach. Thomson Heinle.

Morante Vallejo, R. (2005). El desarrollo del conocimiento léxico en segundas lenguas. Madrid: Arco Libros.

Otwinowska, A. (2016). Cognate vocabulary in language acquisition and use: attitudes, awareness, activation. Bristol: Multiligual Matters.

Rebouças, E. M. (2019). Léxico, texto e ensino de língua estrangeira: os heterossemânticos parciais na interface espanhol-português [Dissertação de Mestrado]. Universidade de Brasília, Brasília, Brasil. https://repositorio.unb.br002F

Rocha, N. A., Galelli, C. Y., & Zanchetta, H. B. (2016). O léxico e a Abordagem Intercultural no ensino de Português Língua Estrangeira. In O. L. Nadin, A. A. G. D. Ferreira, & C. M Fargetti (Org.), Léxico e suas interfaces: descrição, reflexão e ensino (série trilhas linguísticas no. 29) (pp. 97-112). São Paulo: Cultura Acadêmica.

Tavares, F. R. (2017). “Gatos na favela”: Eletrificação, segregação espacial e des-integração da vida cotidiana nas favelas cariocas. In H. Capel Sáez, M. H. Zaar, & M. V. Pereira Junior (Ed. lit), La electrificación y el territorio: Historia y futuro (pp. 1-18). Barcelona: Universidade de Barcelona.

Teixeira, M. C. R. (2015). Representação do sertão baiano em Seara Vermelha, de Jorge Amado: o campo lexical dos trabalhadores. In C. M. Fargetti, C. A. A. Murakawa, & O. L. Nadin (Org.), Léxico e cultura (pp. 65-71). Letraria.

Trauzzola, V. S. L., Alvarenga, C. D. M., & Garcia, S. A. (2023). O funcionamento semântico enunciativo de sumir/ desaparecer e cortar no PB. D.E.L.T.A., 39(4), 1-26.

Wilkins, D. A. (1972). Linguistics in language teaching. Londres: Edward Arnold. Zimmerman, C. B. (1997). Historical trends in second language vocabulary instruction. In J. Coady, & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy (pp. 5-19). Cambridge: Cambridge University Press.

Published
2023-12-14
Issue
Section
Artigos