Reflections on Learning the prosody of Brazilian Portuguese as a foreign language
Abstract
This study aims to explore the knowledge of Brazilian Portuguese (BP) prosody among learners of Portuguese as a Foreign Language (PFL), with the goal of addressing this topic in the classroom. Prosody enables learners to communicate effectively with native speakers, and enhances their understanding of brazilian culture. Our experience working with Spanish and Haitian Creole-speaking students has demonstrated that the difficulty level of PFL varies depending on the student's native language. In this paper, we focus on the suprasegmental aspects of pronunciation and analyze prosodic descriptions of BP from various sources (Rameh, 1966, Moraes, 1993, Fonágy, 1993). Our findings indicate that stress and accent are crucial elements to be taught in the PFL classroom, as they enable learners to interact verbally with others while maintaining positive face. Lastly, we synthesize our observations from conversations with beginner students learning BP from Minas Gerais, identifying their primary prosodic challenges.
References
Akeberg, M. (2011). Aquisição da pronúncia: a entoação em afirmações e perguntas do tipo sim/não em português e espanhol. Trabalhos em Linguística Aplicada, 50 (1), 155-170. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132011000100009&lng=en&nrm=iso
Antunes, L., Aubergé, V. (2015). Análise prosódica da certeza e da incerteza em fala espontânea e atuada. Diadorim, 17 (2), 212-237. https://doi.org/10.35520/diadorim.2015.v17n2a4077
Austin, J. L. (1990). Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas.
Brazil, D.; Coulthard, M. & Johns, C. (1980). Discourse intonation and language teaching. Londres: Longman.
Bodolay, A. (2020) Prática de ensino de Português como língua estrangeira: abordagem pragmática no ensino de prosódia. Revista (Con)Textos Linguísticos. 14 (29), 603-622. https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32139
Bodolay, A., & Forte, G. (2023). Não confunda prosódia com pronúncia: fundamentos de prosódia para PLE. Curitiba: CRV.
Cagliari, L. C. (1992). Da importância da prosódia na descrição de fatos gramaticais. Gramática do português falado, 2, 39-64.
Cruttenden, A. (1997). Intonation. Cambridge: Cambridge University Press.
Fonágy, I. (1993). As funções modais da entonação. Cadernos de Estudos Lingüísticos, 25, 25-65.
Fonágy, I. (2003). Des fonction de l’intonation: essay de synthese. Flambeau, 29, 1- 20
Frota, S., &Vigário, M. (2000). Aspectos de prosódia comparada: ritmo e entoação no PE e no PB. In R. V. Castro & P. Barbosa (Orgs.), Actas do XV Encontro da Associação Portuguesa de Linguística (pp. 533- 555). Braga: Associação Portuguesa de Linguística.
Halliday, M. A. K. (1970). A course in spoken english: Intonation. Oxford: Oxoford University Press.
Hirst, D. & Di Cristo, A. (1998). Intonation Systems: a Survey of Twenty Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Ladd, D. R. (2008). Intonational phonology. Cambridge: Cambridge University Press
Mattoso-Câmara, J. (1953). Para o estudo da fonêmica portuguesa. Rio de Janeiro: Organizações Simões.
Mattoso-Câmara, J. (1970). Estrutura da Língua Portuguesa. São Paulo: Vozes.
Melo, M. C. (2017). Ensino da prosódia nos atos diretivos de ordem e pedido para falantes estrangeiros aprendizes do português brasileiro: uma análise de materiais didáticos. [Dissertação de Mestrado]. UFVJM, Diamantina, Minas Gerais, Brasil.
Melo, M. & Bodolay, A. (2021). O espaço da prosódia em materiais didáticos de PLE. In Meniconi, F., Makiyama , S., Pitombeira, C. Estudos linguísticos aplicados : interlocuções na contemporaneidade (pp. 98-117). Tutóia, MA: Diálogos.
Mendes, R. (2013). A entonação no processo de ensino-aprendizagem de PLE: proposta didática para o ensino de modelos de entonação interrogativa do Português do Brasil – Estado de São Paulo [Apresentação de trabalho/Comunicação]. Universidade de Brasília. http://repositorio.unb.br/handle/10482/14347
Mira-Mateus, M. H., Brito, A. M., Duarte, I., Faria, I. H., Frota, S., Matos, G., Vigário, M., & Villalva, A. (2003). Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho.
Moraes, J. A. (1986). Acentuação Lexical e Acentuação Frasal em Português: um estudo acústico-perceptivo. II Encontro Nacional de Fonética e Fonologia. UNB.
Moraes, J. A. (1987). Corrélats acoustiques de l'accent de mot en Portugais Brésilien. Proceedings of the XIth International Congress of Phonetic Sciences, 3, 313- 317.
Moraes, J. A (1993). Entoação Modal Brasileira: Fonética e Fonologia. Cadernos de Estudos Linguísticos, 25, 101-111.
Moraes, J. A. (2011). From a prosodic point of view: remarks on attitudinal meaning. In H Mello, A Panunzi, T Raso. (Eds), Pragmatics and Prosody. Illocution, Modality, Attitude, Information Patterning and Speech Annotation. Florença: Firenze University Press.
Pienemann, M. (1985). Learnability and syllabus construction. In Hyltenstam, K. &
Pienemann, M. (Eds.), Modelling and assessing second language acquisition (pp.23-75). Bristol: Multilingual Matters.
Pierrehumbert, J. (1980). The Phonology and phonetics of english intonation. Bloomington: Indiana University Linguistics Club.
Pike, K. (1945). The intonation of American English. Ann Arbor: University of Michigan Publications.
Pinto, J. (2020). O ensino de línguas baseado em tarefas no ensino/aprendizagem da escrita em português língua segunda – propostas didáticas. Revista do GEL, 17( 2), 170-195.
Quadros, R. (2017). Língua de Herança: Língua Brasileira de Sinais. Porto Alegre: Penso Editora.
Rameh, C. (1962). Contrastive analysis of English and Portuguese intonation. Washington, D.C. :Georgetown University.
Rameh, C. (1966). A intonação do Português do Brasil. Estudos Linguísticos, 1, 25-32.
Rameh, C. (1981). Aspectos a língua portuguesa nos Estados Unidos da América do Norte. In Bichakjian, B. (Ed.), From Linguistics to Literature: Romance Studies Offered to Francis M. Rogers. Amesterdão: John Benjamins Publishing.
Reis, C. (1995). L’interaction entre l’accent, l’intonation et le rythme en portugais brésilien. Angola [Tese de Doutoramento]. Marselha: Université de Provence.
Reis, C. (2001). A entonação no ato de fala. In Mendes, E.; Oliveira, P.; Bennibler, V. (Orgs.), O novo milênio: interfaces linguísticas e literárias (pp. 221-229). Belo Horizonte: Fale/UFMG.
Searle, J. (1981). Os actos de fala: um ensaio de filosofia da linguagem. Coimbra: Livraria Almedina.
Staub, A. (1973). A acentuação do inglês e do português: algumas observações construtivas. Letras de Hoje , 2, 35-52.
Wichmann, A. (2000). The attitudinal effects of prosody, and how they relate to emotion. In R. Cowie, E. Douglas-Cowie, M. Schroeder (Eds.). Speech and Emotion: Proceedings of the International Speech Communication Association Research Workshop. (pp.143-148). Belfast: International Speech Communication Association. https://pdfs.semanticscholar.org/a627/2101b42d3e2481427227c2393f2aadaf75bb.pdf
Copyright (c) 2024 Adriana Nascimento Bodolay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.