Percepções do professor de Educação Física relativamente ao ensino da Dança: Estudo de Caso
Abstract
This pilot study attempts to understand what teaching dance has been in the Portuguese education system through teacher perceptions of Raquel Oliveira: a professional educator in the area of Physical Education, recently retired, with 38 years of experience and who pioneered the introduction, participation and dissemination of expressive rhythmic activities as enshrined in the Curriculum of Physical Education of the Ministry of Education (1991) and the School Sports Curriculum.
The methodology is a case study and is based on a phenomenological analysis from an open interview, which took us to survey the main issues that confront Physical Education teachers with the Dance curriculum.
With this testimony we try not only to help to understand the perspectives and perceptions of physical education teachers, but also to acquire more knowledge about the reality of what Raquel Oliveira and her colleagues have faced over the years regarding the teaching of dance in the school context.
References
Batalha, A.P. & Macara, A. (2007). A Dança como forma de literacia artística-expressiva, Actas da Conferência Nacional de Educação Artística. Ministério da Educação / Ministério da Cultura. Disponível em: http://www.educacaoartistica.gov.pt/interven%C3%A7%C3%B5es/Ana%20Paula%20Batalha%20e%20Ana%20Macara.pdf . (Data de consulta 9/12/2008)
Brás, J. (1988). Metamorfoses na formação de professores de Educação Física. Lisboa: Universidade Lusófona. Disponível em: http://www.grupolusofona.pt/.../3C8E9A4C071824ECE040A8C01E0835AA.
Cunha, C. (2007). A Educação Física em Portugal. Vila Nova de Gaia, Portugal: Jardim Tabaco.
Demo, P. (1987). Introdução à Metodologia da Ciência. São Paulo, Brasil: Atlas.
Laban, R. (1995). Dança Educativa Moderna. São Paulo, Brasil: Ícone.
Lessard, M., Goyette, H. & Boutin, G. (1994). Investigação qualitativa. Lisboa, Portugal: Edição Instituto Piaget.
Macara, A. & Vanfraechem (1997), Técnica e Expressão em Diferentes Géneros de Dança: Estudo Comparado das Preocupações do Bailarino de Dança Moderna e Dança Popular, Revista Estudos de Dança, Cruz Quebrada: Edição FMH, Nº 5/6, 63.
Ministério de Educação. (1991). Programa Curricular do Terceiro Ciclo de Reajustamento de Educação Física. Lisboa: Ministério de Educação.
Ministério de Educação. (2001/2002). Programa Curricular de Educação Artística. Competências Gerais e Essências de Educação Artística. Lisboa: Ministério da Educação.
Scarpato, M.(2001), Dança Educativa: Um Facto nas Escolas de São Paulo. Cadernos Cedes, Vol.21, nº 53, Campinas. Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622001000100004 (consulta em 5/4/2006).
Valente e Lourenço (1999:1), É a Educação pela arte experiência datada? In Noesis nº 52 - Out/Dez 1999 – Dossier / Ministério da Educação. Disponível em:
http://www.arteducacao.org/pageview.aspx?pageid=66&langid=1 (consulta em 18/4/2008)
Copyright (c) 2010 Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.