Eu vou mas volto, diferente! – (Re)visualização e legitimação da cabo-verdianidade numa viagem a Cabo Verde

Abstract

The implementation of democracy in Portugal, after April 25th of 1974, also defines a period during which several organizations and humanitarian associations, specially non-governmental, had a very important role in the fight for citizenship rights and equality of certain communities and minoritarian social groups. Along 35 years questions of race, ethnicity, migration, gender and identity, initially seen as second plan inequalities, gained visibility and raised to a political hierarchy that always had the priority of diluting social-economic inequalities. The activity of Associação Cultural Moinho da Juventude, based in Bairro do Alto da Cova da Moura and founded in June 9th 1987 is an example of this long and transformer process. Nowadays, showing the difference in Bairro do Alto da Cova da Moura (Kova M) is also a way of exposing the pride of being cape verdian. And this attitude is the result of the association and its mentor's action.

The music, for its performative nature is particularly appropriate to the difference exposure. Therefore, this statement tries to show, through an investigation at Kova M about Kola San Jon performative pratice, as the behavior around music definitely constitute the paradigm of a legitimation of diference process. The polysemic nature of this performance that incorporates music, dance, voice and artifacts shows the power of this musical and ritual process.

Viagem a Cabo Verde (Cape Verde travel) is the name of the video presentation, constructed as memory of an itinerary the investigator followed from Amadora to Cape Verde. In this route, back in 2008, the visualization of places constructed validations and the certainty that I go, but I come back different!

References

Referências bibliográficas

Appadurai, Arjun (2009) “Diálogo, risco e convivialidade” in Fundação Calouste Gulbenkian (Org.) (2009) Actas Conferência Podemos viver sem o outro? As possibilidades e os limites da interculturalidade. Lisboa: Edições Tinta da China. (pp. 21-38)
Araújo, Samuel et. allia (2006) “Conflict and Violence as Theoretical Tools in Present-Day Ethnomusicology: Notes on a Dialogic Ethnography of Sound Practices in Rio de Janeiro” in Ethnomusicology. Vol (50-2) (pp. 287-313)
Araújo, Samuel; Paz, Gaspar; Cambria, Vincenzo (orgs.) (2008) Música em Debate: Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: MAUAD.
Araújo, Samuel (2008) “Música em tradição oral - o papel dos arquivos” in Araújo, Samuel; Paz, Gaspar; Cambria, Vincenzo (orgs.) (2008) Música em Debate: Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: MAUAD. (pp. 31-42)
Bhabha, Homi K. (2008) The location of culture. New York: Routledge.
Cambria, Vicenzo (2008) “Novas estratégias na pesquisa musical: Pesquisa participativa e Etnomusicologia” in Araújo, Samuel; Paz, Gaspar; Cambria, Vincenzo (orgs.) (2008) Música em Debate: Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: MAUAD. (pp. 199-211)
Hall, Stuart; Gay, Paul du (1996) Questions of cultural Identity. London: Sage Publications.
Hobsbawn, Eric; Ranger, Terence (Eds.) (2008) The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
Horta, Ana Paula Beja (2008) A Construção da Alteridade: Nacionalidade, Políticas de Imigração e Acção Colectiva Migrante na Sociedade Portuguesa Pós-Colonial. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e Funadação para a Ciência e Tecnologia.
Nettl, Bruno (2005) The study of Ethnomusicology: Thirty-one issues and concepts. Urbana, Chicago: University of Illinois Press.
Nettl, Bruno (2008) “Antropologia da Música/Antropologia musical” in Araújo, Samuel; Paz, Gaspar; Cambria, Vincenzo (orgs.) (2008) Música em Debate: Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: MAUAD. (pp. 25-30)
Ribeiro, António Pinto (2009) “Introdução” in Fundação Calouste Gulbenkian (Org.) (2009) Actas Conferência Podemos viver sem o outro? As possibilidades e os limites da interculturalidade. Lisboa: Edições Tinta da China. (pp. 15-20)
Ribeiro, Jorge Castro (2010) "Batuque" in Castelo-Branco, Salwa (eds) (2010) "Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX". Lisboa: Círculo de Leitores. (pp. 133-135)
Ribeiro, José da Silva (2000) Colá S. Jon, Oh que sabe!. Porto, Cabo Verde: Edições Afrontamento/Ministério da Informação e Cultura de Cabo Verde.
Rodrigues, Moacyr (1997) CABO VERDE Festas de Romaria Festas Juninas. Mindelo, S. Vicente, Cabo Verde: Autor.
Sardo, Susana (1998) “A Pesquisa em Etnomusicologia e a problemática da identidade” in Revista Portuguesa de Musicologia. (pp.203-210)
Seeger, Anthony (2008) “Etnomusicologia/Antropologia da música - disciplinas distintas?” in Araújo, Samuel; Paz, Gaspar; Cambria, Vincenzo (orgs.) (2008) Música em Debate: Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: MAUAD. (pp. 17-24)
Shils, Edward (1992) Centro e Periferia. Lisboa: Difel.
Sousa, Maria (2008) (coord) Toda a Memória do Mundo. Lisboa: Esfera do Caos Editores.
UNESCO (2002) “Universal Declaration on Cultural Diversity” in Records of the General Conference: Resolutions. Paris: UNESCO (volume 1, pp. 61-64)
Vilar, Emilio Rui (2009) “Apresentação” in Fundação Calouste Gulbenkian (Org.) (2009) Actas Conferência Podemos viver sem o outro? As possibilidades e os limites da interculturalidade. Lisboa: Edições Tinta da China. (pp. 9-14)

Discografia
Tavares, Sara (2009) Xinti. Haarlem: World Connection

Webgrafia
Segurança Social - http://www1.seg-social.pt/left.asp?01.03 (acedido a 17 de Outubro de 2010)
TRANSCRIÇÕES DE CAMPO: ENTREVISTAS E NOTAS DE CAMPO
Godelieve Meersschaert. Alto da Cova da Moura, 4 de Maio de 2009.
Published
2010-10-15