Characteristics of collective percussion teaching in the Guri Project and its multiplicities in human development

  • Rafael Y Castro Instituto de Artes da UNESP

Abstract

The following research seeks to identify how the percussion teaching of Project Guri manages to develop students within a social range through weekly collective percussion classes. Some of our theoretical references were: Hans-Joachim Koellreutter, Keith Swanwick and Robson Roberto da Silva. We used as methodology the analysis of pedagogical tools of the institution in a comparative way with the activities carried out in the field by the educators, observing artistic presentations and classes of the suit between the years 2016 to 2019. We concluded that there was considerable musical and social growth of the students after their participation in the Project activities.

Author Biography

Rafael Y Castro, Instituto de Artes da UNESP

Rafael Y Castro é doutorando em percussão pela UNESP, consultor do projeto Encontros com a Percussão Popular Brasileira, professor e coordenador assistente do PIAP - Grupo de Percussão do Instituto de Artes da UNESP. Coordenador técnico artístico pedagógico do Projeto Guri. Ogã da Casa de Angola Kyloatala e ritmista do GRCSES Império de Casa Verde.

References

Fernandes, José Fortunato. 2012. “Educação Musical de Adolescentes em Cumprimento de Medida Socioeducativa através do canto coral”. Dissertação, Universidade Estadual de Campinas.
Ikeda, Alberto. 2013. Culturas Populares no Presente: fomento, salvaguarda e devoração. Revista de Estudos Avançados, v. 27, n. 79, p. 173-190, 1 jan.
Koellreutter, Hans-Joachim. 1998. Educação musical hoje e, quiçá, amanhã. In: LIMA, Sonia. Educadores musicais de São Paulo: Encontros e reflexões. São Paulo: Nacional.
Relatório Anual de Atividades do Projeto Guri. 2019. (http://www.projetoguri.org.br/novosite/wp-content/uploads/2020/04/k-ra19-200427-desktop-bx.pdf).
Silva, Robson Roberto da. 2013. “As Crianças Perigosas: Estudo Sobre a Delinquência Infantil na Cidade de São Paulo (1888-1927).” Dissertação, Universidade Estadual de Londrina.
Swanwick Keith. 2003. Ensinando música musicalmente. Trad. Alda Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Editora Moderna.
Published
2020-11-04