“Tocam por qualquer preço”: O estatuto do músico na vila termal de Vidago durante o Estado Novo

Keywords: Vidago, thermal turism, musician status, musicians union

Abstract

Vidago, a rural village in Trás-os-Montes, gained visibility for its prized thermal waters (Cruz 1970; Pereira 1971; Salvador 2004). To become a privileged tourist destination, Vidago underwent a process of sudden growth, introducing modern products and technologies. The hotels promoted sports activities and live musical events to entertain visitors during the spa season (Pereira 2014). Interpreted musical styles included, among others, arrangements for bands, chanson française, tangos, arias of opera, fado, jazz, classical music, folklore - with a clear preference for versions of works with wide dissemination and popularity, associated with radio broadcasts. (Moreira, Cidra, and Castelo-Branco 2010). It was a favorable period for the amateur musical groups in Vidaguense and allowed the hiring of professional instrumentalists from urban centers. In this context, the musicians were understood as service providers and were subject to the seasonality of the thermal activity, failing to be financially independent. As a result, musicians were forced to reconcile musical work with other annual jobs. They used this argument to revolt against the mandatory professionalization and payment of quotas throughout the year to the Union of National Musicians, so they avoided unionization or, once unionized, systematically delayed the payment of quotas (Silva 2010; Fernandes 2018). This chapter will address the status of musicians in Vidago between 1933 and 1974, highlighting the dynamics between them and the managers of the hotels, the Union of National Musicians and the local People's House. This study uses methods of History and Historical Ethnomusicology, namely interviews with people who attended the musical practices under study and research in the union's archives (Howard 2014). In line with what has been advocated in the area of Anthropology of Tourism, thermal tourism is perceived as a holistic phenomenon, with economic, political, social, symbolic and sound implications (Pinto and Pereiro 2010; Pereiro and Fernandes 2015; Sanchez and Carvalho 2019).

Author Biography

Maria Teresa Lacerda, INET-md | NOVA FCSH

Maria Teresa Lacerda obteve o 8º grau do Curso Secundário de Piano em 2012, pela Companhia da Música (Braga). Leccionou Piano e Educação Musical entre 2013 e 2015. Frequentou a Licenciatura em Ciências Musicais entre 2012 e 2015, na NOVA FCSH, e o concluiu o Mestrado na mesma instituição em 2020, com a dissertação Música e Turismo no Estado Novo: Actividade musical na vila termal de Vidago (1933-1974).

References

Acciaiuoli, Luiz de Menezes Correa. 1952. Le Portugal Hydromineral. Vol. 1. Lisboa: Direction Generale des Mines et des Services Geologiques.
Baptista, Albino Moreira de Sousa. 1919. Station des eaux sulfureuses d’Entre-os-Rios. Porto: Clínica Hidrológica de Águas de Entre-os-Rios.
Castro, Mário de, e Frédéric Ducout. 2011. Vidago Palace. Gavião: Ramiro Leão.
Cruz, João Oliveira. 1970. Vidago - Sua História, Origem e Formação. Régua: Imprensa do Douro.
Fernandes, Maria. 2018. «Espólio do Sindicato Nacional dos Músicos: apresentação, análise e discussão dos dados recolhidos». Em ENIM. Porto.
Howard, Keith. 2014. «Foreword: The Past is No Longer a Foreign Country». Em Theory and Method in Historical Ethnomusicology, editado por Jonathan McCollum e David G. Hebert, ix–xiii. Lexington Books.
Maia, Celestino. 1955. «Catatermometria Geresiana (Primeiras Determinações)». Revista Clínica Higiene e Hidrologia.
———. 1959. O Gerês Medicinal e Turístico. Braga: Livraria Cruz.
Melo, Daniel. 2001. Salazarismo e cultura popular (1933-1958). Vol. 22. Estudos e Investigações. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.
Moreira, Pedro Russo, Rui Cidra, e Salwa El-shawan Castelo-Branco. 2010. «Música Ligeira». Editado por Salwa El-shawan Castelo-Branco. Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Lisboa: Círculo de Leitores.
Ortigão, Ramalho. 1944. Banhos de Caldas e Águas Minerais. Obras Completas de Ramalho Ortigão. Lisboa: Livraria Clássica.
Pereira, Manuel Joaquim. 1971. Cem anos de história e progresso de um povo (Vidago): 1865-1965. Lisboa: Oficinas de São José.
Pereira, Sérgio Manuel Rodrigues. 2014. «Vidago: de aldeia rural à vila termal (1908-1968)». Vila-Real: Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.
Pereiro, Xerardo, e Filipa Fernandes. 2015. «Antropologia e turismo: dos trilhos, atores e espaços à genealogia da turistificação da Antropologia em Portugal». Pasos: Revista de turismo y patrimonio cultural 13 (2): 333–46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5089493&orden=0&info=link%5Cnhttps://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=5089493.
Pinto, Roque, e Xerardo Pereiro. 2010. «Turismo e Antropologia : contribuições para um debate plural». Turismo e Desenvolvimento 13: 219–26.
Salvador, Floripo Virgílio. 2004. Memórias de Vidago. Edição do autor. https://goo.gl/2yW1e3.
Sanchez, Iñigo, e João Soeiro de Carvalho. 2019. «Sounds of Tourism - Project Presentation». Em Sounds of Tourism. Lisboa. https://www.soundsoftourism.pt/.
Silva, Manuel Deniz. 2010. «Sindicato dos Músicos». Editado por Salwa El-Shawan Castelo-Branco. Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Lisboa: Temas e Debates.
Published
2020-11-04