O violino em Portugal no primeiro quartel do século XX: perspectiva sobre a Escola de Música do Conservatório de Lisboa

Keywords: violin, Conservatório de Lisboa, music teaching, instrumental music

Abstract

Since its foundation, the Lisbon Conservatory of Music had a fundamental role in the Portuguese music scene (Castro 1991; Gomes 2002; Rosa 2000, 2009, 2010). At the dawn of the First Republic, the violin was the second most representative instrument, with nearly seventy students distributed among Alexandre Bettencourt's and Júlio Cardona's classes.

This research proposes a characterization of violin teaching during the First Republic, identifying relevant personalities and repertoires through the analysis and systematization of documentation from the Conservatory's Historical Archive (school grades, frequencies, exams and classroom programs) and press information.

During this period, four teachers were hired, and more violin students were admitted (exceeding 150 in 1916-17). Data indicates that most of the students in the general programme were women, surpassing the 43% of the Academia de Amadores de Música at the same time. In the superior course, the situation was inverse, and the students Paulo Manso, Hermínio do Nascimento, Artur Fernandes Fão, Frederico de Freitas, António Cabral, Mário Garibaldi e Maria da Luz Antunes became success cases in the Portuguese music scene.

Advanced students predominated in the auditions promoted by the Conservatory, which may explain the reduced participation of Pavia de Magalhães and Tomás de Lima’s students, who attended the less advanced classes. Bettencourt's students presented compositions by Leonard, Viotti, Vieuxtemps and Wieniawsky. Cardona often chose authors less often represented in the current violin repertoire (Scharwenka, Sgambati, Sinding, Schillings). The repertoire selected by Cunha e Silva included thirty-seven composers from the Baroque to the 20th century. The presentations by Flaviano Rodrigues and Tomás de Lima's students included works by Viotti, Seitz, Bériot, Leonard and Raff. This data confirms the predominance of virtuosic repertoire, and the secondary role of expressive music.

Author Biography

Hélder Sá, INET-md, Universidade de Aveiro

Hélder Sá é mestre em violino e ensino da Música e frequenta actualmente o Doutoramento em Música na Universidade de Aveiro. A sua investigação está publicada pela Ava Musical Editions, ÍMPAR: Online Journal for Artistic Research e UA Editora. Membro do INET-md, participou no projeto "Euterpe Revelada". É professor de violino na Escola de Música Óscar da Silva e na Academia de Música Santa Maria da Feira.

References

Artiaga, Maria José. “Continuity and Change in Three Decades of Portuguese Musical Life 1870-1900.” Tese de Doutoramento, Universidade de Londres, 2007.
Borba, Tomás, e Fernando Lopes-Graça. Dicionário de Música Ilustrado. Lisboa: Edições Cosmos, 1963.
Cascudo, Teresa. 2010. “Academia de Amadores de Música (AAM).” in Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX editado por Salwa Castelo-Branco, 8-9. Lisboa: Temas e Debates - Círculo de Leitores, 2010.
Castro, Paulo Ferreira de. “O Século XX.” in Sínteses da Cultura Portuguesa - História da Música por Castro, Paulo Ferreira de e Rui Vieira Nery, Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1991.
Esposito, Francesco. “Um movimento musical como nunca houve em Portugal” Associativismo musical e vida concertística na Lisboa liberal 1822-1853. Lisboa: Edições Colibri, 2016.
Gomes, Carlos. “Discursos sobre a especificidade do ensino artístico: A sua representação histórica nos séculos XIX e XX.” Dissertação de Mestrado, Instituto Jean Piaget, 2002.
Miranda, Gil. Jorge Croner de Vasconcellos (1910-1974): Vida e Obra musical. Lisboa: Musicoteca, 1992.
Rosa, Joaquim Carmelo. “Depois de Bomtempo: A Escola de Música do Conservatório Real de Lisboa nos anos de 1842 a 1862”. Revista Portuguesa de Musicologia, n. 10. 2000, 83–116.
———. “Struggling at the Margins: Musical Education in Lisbon (1860-1910).” Tese de Doutoramento, Universidade de Londres, 2009.
———.”Escola de Música do Conservatório Nacional”. In Castelo-Branco, Salwa (ed.). Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Temas e Debates - Círculo de Leitores, 2010, 415-17.
Sá. Hélder. A importância da Academia de Amadores de Música no ensino musical feminino: perspectiva sobre a classe de violino entre 1906 e 1927. (Comunicação apresentada a 10 de Novembro de 2017 na 7a Conferência sobre Investigação em Música na Universidade do Minho, Braga), 2017.
———. “Women students in the Real Academia de Amadores de Música of Lisbon: The violin class in the transition from the late 19th to the early 20th century”. in Hidden Archives, Hidden Practices: Debates about Music-Making, coordenado por Helena Marinho, Maria do Rosário Pestana, Maria José Artiaga, e Rui Penha, 47–56. Aveiro: UA Editora, 2020. http://hdl.handle.net/10773/28865.
Sá, Hélder, e Helena Marinho. The violin in the Portuguese press at the beginning of the First Republic (1910-1916): performers, repertoires and contexts. (Poster apresentado em Research Day UA 2017), 2017.
Vieira, Ernesto. Diccionário Biográphico de Músicos Portuguezes. Lisboa: Typ. M. Moreira & Pinheiro, 1900.
Published
2020-11-04