PANDEIRO DE NÁILON: O estilo interpretativo de Bira Presidente

  • Gustavo Surian Ferreira Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)
Keywords: Brazilian Music, Samba, Brazilian Tambourine

Abstract

After the 1970s years, when the Bloco Carnavalesco Cacique de Ramos started promoting “rodas de samba” on Wednesdays at its headquarters, a space outside the carnival period was created for composers in order to expose their new songs. This movement called “Pagode” expose many artists and led to the consolidation of the group Fundo de Quintal. The main purpose of this article is to understand how Ubirajara Félix do Nascimento – central figure in this movent – performs the nylon tambourine on the LP “De Pé no Chão” (RCA 1978). The album mentioned is extremely relevant because it was the first time that instruments as repique de mão and banjo with cavaquinho tuning appeared in a record and started to be part of traditional samba ensemble (REIS 2003, SILVA 2013). Due a research through videos, was possible to find specific material related to details of Bira Presidente style, which was almost impossible to perceive just hearing the songs. In this case study, excerpts from the tambourine's execution of three songs were transcribed in order to understand the language present in the style of Bira Presidente. I chose the notation for tambourine developed by Stasi and Ferreira (2019), because with only two line is possible to represent the most used tambourine sounds in urban samba.

Author Biography

Gustavo Surian Ferreira, Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Gustavo Surian é Bacharel em Instrumentos de Percussão pela Unesp, onde atualmente realiza pesquisa de mestrado. Cursou percussão erudita na FASCS de 2011 a 2012. Na Emesp, cursou bateria e vibrafone popular entre os anos de 2014 a 2018. Em 2019, lecionou música brasileira e se apresentou nos Estados Unidos.

References

Carvalho, Beth. “Beth Carvalho – De Pé no Chão- 1978”. Entrevistada por Charles Gavin. Som no Vinil. You Tube. Dezembro 31, 2011. Áudio, 8:50. https://www.youtube.com/watch?v=hHmhuqQL7Uc.
Falcão, Adriana. “O Patuá Tamarindo”. 2019. Primo Selo. Novembro 02, 2019.https://www.primoselo.com.br/projeto-patua-tamarindo.
Ferreira, Gustavo Surian e Carlos Eduardo di Stasi. 2019. Pandeiro de Náilon: as técnicas de Carlos Café. Em 2º Congresso Brasileiro de Percussão – UFMG, 11-18. Minas Gerais: UFMG. Belo Horizonte: 2019. http://www.musica.ufmg.br/ppgmus/wp-content/uploads/2019/12/ANAIS-Congresso-de-Percussao_compressed.pdf.
Gianesella, Eduardo Flores. 2012. Percussão Orquestral Brasileira. 147-168. São Paulo: Editora Unesp.
Isso é Fundo de Quintal. Dirigido por Karla Sabah. 2004; Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Indie Records, 2004. Filme.
Reis, Leonardo Abreu. 2003. “Memória Familiar No Cacique De Ramos”. Dissertação de mestrado, Centro de Ciências Humanas, Universidade do Rio de Janeiro.
Silva, Fábio Lopes. 2013. “Esquinas De Tantas Ruas: Os Pagodes Do Cacique De Ramos No Espaço Urbano Carioca”. Em Revista Fenix, (janeiro): 27-89. http://www.revistafenix.pro.br/PDF31/ARTIGO_11_SECAO_LIVRE_FABIO_LOPES_FENIX_JAN_JUL_2013.pdf.
Silva, Marcos Alcides da. 2019. Entrevistado por Gustavo Surian Ferreira. 14 de outubro.
Published
2020-11-04