How to determine the tourism carrying capacity in a Thermal SPA?

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Adriano Barreto Ramos
Joaquim Antunes
Elisa Alen Gonzalez

Resumo

Thermalism (Spring SPA Industry), framed within health and well-being tourism, can contribute to the regeneration of certain tourist destinations and to reducing regional asymmetries in less developed locations. However, growth above a certain level can lead to a deterioration of available resources and a decrease in the quality of the visitor's experience. 


To help control the disproportionate growth of villages and to contribute to sustainability of tourism activity, the determination of tourist carrying capacity is used. However, most published studies analyse this topic in theoretical terms and few studies present and apply methodologies to calculate this indicator (Neves & Eusébio, 2021). Carrying capacity for the World Tourism Organization (UNTWO, 2018) represents the largest number of individuals who can visit a given tourist destination, simultaneously, without causing physical, sociocultural and/or economic damage, without decreasing, to the point of becomes unacceptable, the quality of visitor satisfaction in relation to the experience. Tourist carrying capacity is also the capacity that a certain environment can support without losing the characteristics of its originality or having its integrity threatened (Pires, 2005), which points in the same direction. If this level is exceeded, deterioration of resources, less visitor satisfaction and adverse impacts on local society, culture and economy may occur (Ceballos-Lascurain, 1996).


In this sense, the objective of this study is to achieve the tourist load capacity of a thermal resort, in an unprecedented approach and cantered on an active thermal resort.

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Resumo alargado
Biografia do Autor

Adriano Barreto Ramos, Instituto Politécnico de Viseu

  • Professor Adjunto convidado de Gestão Hoteleira no Instituto Politécnico de Viseu e de Turismo de Saúde e Bem Estar no Mestrado em Turismo de Interior do Instituto Politécnico de Coimbra
  • Coordenador do consórcio PROVERE - Termas Centro, que agrupa 20 Estâncias Termais da Região Centro de Portugal, integradas num consórcio com os Municípios Respectivos e outros operadores da fileira das Termas.
  • Director Geral da Companhia das Águas Medicinais da Felgueira SA, e do Grande Hotel das Caldas da Felgueira SA, de 2007 a 2018, o maior operador termal privado, em Portugal.
  • Gerente da Intervir Consultores e Touches, empresas de consultoria especializadas na Indústria Hoteleira, Termalismo e SPAs, com projectos em Portugal e Espanha.
  • Director Geral da Companhia dos Banhos de Vizela (Termas de Vizela e Hotel Sul Americano).
  • Director Geral da Sociedade das Termas de Monchique ( Termas de Monchique -(Balneário e cinco Unidades Hoteleiras, durante a remodelação total do complexo termal).
  • Director das Caldas da Saúde, o primeiro balneário moderno em Portugal, com uma aposta clara no Bem-Estar em complemento do Termalismo Clássico.
  • Foi professor de Marketing no IPAM (Porto) e na European University.
  • Mestre em Gestão pela Universidade Portucalense, Licenciado em Marketing e a concluir o Doutoramento em Turismo na Universidade de Vigo.
  • EuropeSpa Expert (Quality in Medical SPAs & Wellness Management, Safety, Hygiene and Service), EuropeSpa Med, Berlim, 2014
  • Especialista, na área de Turismo, ao abrigo do Decreto-Lei n.º 206/2009, de 31 de agosto, com Provas Públicas realizadas no Instituto Politécnico de Viseu, em 16 de Novembro de 2020.