Women weavers: Greek tradition in Marina Colasanti

  • Maria de Fátima Silva Universidade de Coimbra
Keywords: short stories, Greek myth, Aracne, Moirai, Penelope

Abstract

Following a mythical and symbolical tradition of women weavers, the Brazilian writer Marina Colasanti insists, in her short narratives, in the same motive. Presented as stories for children, the main focus of her texts – the author recognises – is the revelation of the inconscient and of the deepest human impulses and emotions. As it is common in Colasanti, the rhythm used is aparently simple and linear, and her style is extremely plastic and colourful.

References

Alberto, P. F. (2007). Ovídio. Metamorfoses. Lisboa: Cotovia.

Bacry, P. (1991). Trois fois Penélope ou le métier poétique. Revue des Études Anciennes, 93 (1-2), 11-25.

Barbosa, T. V. (2008). Os bordados de Filomela, ou a voz da lançadeira, ΤΗΣ ΚΕΡΚΙΔΟΣ ΦΩΝΗ, Letras clássicas, 12, 51-81.

Barzotto, L. A. (2006). A intervenção da memória nas crônicas de Marina Colasanti. Terra roxa e outras terras. Revista literária, 8, 2-10.

Batista, E. (2011). Rosa e Colasanti: dois autores, dois momentos, mas o mesmo caminho mítico. Anais do SILEL, 2 (2), 1-14.

Colasanti, M. (1979). Uma ideia toda azul (6ª ed.). São Paulo: Editora Nórdica.

Colasanti, M. (1978, 2013). Doze reis e a moça no labirinto do vento. São Paulo: Global Editora.

Costa, I. F. (2016). Intertextualização na obra de Marina Colasanti: o tear e o tecido (Tese de Mestrado). Goiânia.

Garcia, P. B., Dauster, T. (Eds.) (2000). Teia de autores. Belo Horizonte: Autêntica.

Kennedy, G. A. (1986). Helen’s web unravelled. Arethusa, 19 (1), 5-14.

Lourenço, F. (2003). Homero. Odisseia. Lisboa: Cotovia.

Lowenstam, S. (2000). The shroud of Laertes and Penelope’s guile. Classical Journal, 95 (4), 333-348.

Maia, M. J. (2008). O universo passional de Marina Colasanti, em “A moça tecelã”. Cadernos de Semiótica Aplicada, 6 (2), 1-13.

Medeiros, N. M. (2009). A enunciação poética nos contos de Marina Colasanti (Tese de Mestrado). Araraquara.

Reckford, K. J. (1964). Helen in the Iliad. Greek, Roman and Byzantine Studies, 5 (1), 5-20.

Rocha Pereira, M. H. (2003). A teia de Penélope. In F. Oliveira (Ed.), Penélope e Ulisses (pp. 11-24). Coimbra: APEC, IEC, CECH.

Simões, M. C. (2011). Desfiando as amarras patriarcais: a subversão do mito de Penélope em “A moça tecelã”, de Marina Colasanti. Revista Garrafa, 24, s/p.

Thomas, C. G. (1988). Penelope’s worth: looming large in Early Greece. Hermes, 116 (3), 257-264.

Published
2020-06-29