Usability analysis of a Virtual Reality device in a social awareness experience
Abstract
This article presents the results of a usability evaluation of the Google Cardboard Virtual Reality (VR) device in an immersive experience through a 360° video of a social nature, entitled Amazônia Adentro. The research was motivated by the question about the possibility of bringing together different social contexts based on impacts caused by a virtual experience, and in this case, using a low-cost device, with a view to iden- tifying possible weaknesses and/or potential uses in the context. trained, as well as enabling practice in a scaled manner. To this end, research of an inferential nature was developed, based on usability tests of the device with a sample of users, based on the three pillars provided for by ISO 9241 (11), namely: efficiency, effectiveness and satis- faction. In this sense, in general terms, the study carried out indicated that the device in question, for the application evaluated and in the chosen context of use, proved to be an interesting and viable resource for using VR technology.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. (2011). NBR ISO 9241-11: Requisitos ergonômicos para trabalho de escritório com computadores - Parte 11: Orientações sobre usabilidade. Rio de Janeiro: ABNT.
BAILENSON, J. N. (2018). Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. W.W. Norton & Company.
BARBOZA, E. F. (2023). Design para o ensino de experiências comunicacionais imersivas. SCIAS - Educação, Comunicação E Tecnologia, 5(1), 83–100. https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec. v5i1.7480
BRAGA, M. D. C. (Ed.). (2019). Papel social do design gráfico: história, conceitos e atuação profissional (Portuguese Edition). Editora Senac São Paulo. Edição do Kindle.
BROOKE, J. (2013). SUS: A retrospective. Journal of Usability Studies. Recuperado de https://www. researchgate.net/publication/285811057_SUS_a_retrospective
CONSERVAÇÃO INTERNACIONAL (CI). (2017, data de publicação). Amazônia Adentro (360 vídeo) [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GC6ejxKwbFw
CYBIS, W., BETIOL, A. H., & FAUST, R. (2015). Ergonomia e usabilidade: Conhecimentos, métodos e aplicações. Novatec Editora.
FACHIN, O. (2017). Fundamentos da Metodologia Científica: noções básicas em pesquisa científica. (6a ed.). São Paulo: Saraiva.
GARCÍA, C. L., ORTEGA, C. A. C., & ZEDNIK, H. (2017). Realidade Virtual e Aumentada: Estratégias de Metodologias Ativas nas Aulas sobre Meio Ambiente. Informática na Educação: Teoria & Prática.
GARRETT, J. J. (2011). The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. New Riders.
HERNANDES, A. R. S. (2020). As muitas faces da imersão: realidade e virtual. Recuperado de https:// www.meioemensagem.com.br/proxxima/arquivo/opiniao/as-muitas-faces-da-imersao-realidade- -e-virtual
JOHNSON-LAIRD, P. N. (1983). Mental Models: Towards a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness. Harvard University Press.
KIRNER, C., & KIRNER, T. G. (2011). Evolução e Tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. In Realidade Virtual e Aumentada: Aplicações e Tendências. XIII Simpósio De Realidade Virtual E Aumentada. Sociedade Brasileira de Computação - SBC.
MARTINS, B. D. (2018). Aplicações de Realidade Virtual e Aumentada para Auxiliar a Educação. Recuperado de http://www.monografias.poli.ufrj.br/monografias/monopoli10026065.pdf
NEVES, J. (2019). Contestação gráfica: engajamento político-social por meio do design gráfico. In M. D. C. Braga (Ed.), Papel social do design gráfico: história, conceitos e atuação profissional (Kindle ed.). Editora Senac São Paulo.
NIELSEN, J. (2012). Usability Engineering. Rio de Janeiro: Alta Books.
NIELSEN, J., & LORANGER, H. (2007). Usabilidade na web: projetando websites com qualidade. Rio de Janeiro: Elsevier.
NORMAN, D. A. (2013). The Design of Everyday Things: Revised and Expanded Edition. Basic Books.
PAZMINO, A. V. (2007). Uma reflexão sobre Design Social, Eco Design e Design Sustentável. 1° Simpósio Brasileiro de Design Sustentável, Curitiba. Recuperado de http://bit.ly/2k8SohK
SLATER M. (2009). Place illusion and plausibility can lead to realistic behaviour in immersive virtual environments. Philosophical transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological sciences, 364(1535), 3549–3557. https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0138
SMITH, S. P., BAILENSON, J. N., & VEJMELKA, L. (2018). Introduction to virtual reality: Exploring the nexus of art and technology. Routledge.
YIN, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Sage Publications.
Copyright (c) 2024 Revista dos encontros internacionais Ergotrip Design

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.